پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

راهنمای سفر نوروزی


راهنمای سفر نوروزی

● مدت زمان: ۳ تا ۵ روز

برترین ها: همان طور که از عنوان این سفر پیداست، در این سفر، از نزدیکی دشت کویر گذر می کنیم، به دل البرز می سپریم و جنگل هیرکانی را پشت سر می گذاریم و به دریای مازندران نظر می کنیم. برفراز تپه های ترکمن صحرا قدم می زنیم و دوباره به سوی پایتخت سرازیر خواهیم شد. البته بهترین زمان برای این سفر، اردیبهشت ماه است و برای طی آن، حداقل ۳ روز وقت لازم است تا مسیری را بپیماییم که هر ساعت رنگ دیگری از طبیعت را نشان مان خواهد داد و شگفتی هایش پرشمار است.

 

● جاده یلی بدراق

سربالایی پرپیچ و خم مسیر، روح زائر را تشنه تر می کند تا تمام قوایش را برای رسیدن به مقصود به کار گیرد. جاده ای که از یلی بدراق به سمت مقبره خالد نبی می رود، یکی از بکرترین مسیرهایی است که می توان در ایران سراغ گرفت. دسته های چندصدتایی پرنده های خوشرنگی که بر روی تپه ها و به صورت دسته جمعی پرواز می کنند و گاو و گوسفندانی که فارغ بال به چرا مشغول اند، صحنه ای بدیع از طبیعت را به نمایش می گذارد که می توان از آن ها لذت برد. صحنه ای که آدمی را به مکاشفه در طبیعت وا می دارد.در نزدیکی مقبره خالد نبی گورستان عجیبی قرار دارد که قبرهایش در دو نوع مختلف دیده می شوند. تاکنون تحقیق جامعی درباره قبرهای این گورستان انجام نشده و تقریبا نمونه آن در جای دیگری از ایران دیده نمی شود. با کمی تحقیق بیشتر می توان رابطه ای میان این قبرها و برخی از بناهای آرامگاهی همچون میل گنبد و … که توسط فرزندان همان مغول ها در جای جای ایران ساخته شده، پیدا کرد. بازدید از مقبره خالد نبی: خالد نبی یکی از پیامبرانی است که به قولی دخترش به حضور پیامبر اسلام هم رسیده است. مقبره او و دو تن از یارانش بر بالای بلندترین کوه منطقه واقع شده و برای ترکمن ها و مردم محلی بسیار محترم و مقدس است.

● یلی بدراق

ناهار: بردن ساندویچ سرد و صرف آن در روستای یلی بدراق. بازگشت به گنبد: بعد از صرف ناهار

● کلاله مینو دشت

محل استراحت شبانگاهی و صرف شام و صبحانه: هتل فرهنگیان گنبد کاووس

● گنبد کاووس

آق قلا

حرکت: بعد از صرف صبحانه، سمت آق قلا

● کرد کوی

بندر ترکمن

بازدید از اسکله و آبتنی در دریای مازندران، خرید از بازارچه مرزی. اگر دوست داشتید مسافرتتان بیشتر طول بکشد، می توانید سوار بر قایق شده و در عرض ۱۵ دقیقه به جزیره آشوراده بروید.

● بهشهر: کاخ شاه عباس

گردشگاهی زیبا که اگر از دست بدهید، ضرر کرده اید. شاه عباس این کاخ را برای مادرش که از اهالی بهشهر بود، ساخت. این جا یک نمونه عالی و منحصر به فرد از طراحی باغ ایرانی است که البته از باغ و کاخ چیزی جز خرابه باقی نیست، اما خاطره اش هنوز هست.

ناهار: نکا و حرکت به سوی تهران

 ایوانکی

صبحانه: رستوران های بین راهی در نزدیکی ایوانکی

 تهران: ترافیک بازگشت

در غروب و در راه برگشتن، می توان در میان مه غلیظ، آخرین دم و بازدم های هوای پاک کوهستانی را در خاطرتان حفظ کنید. در نزدیکی بومهن، احتمالا گرفتار راه بندان خواهید شد.

زمان مناسب حرکت از تهران: ساعت ۶ صبح از تهران به سمت سمنان

● ده نمک

بازدید از کاروانسرای شاه عباسی ده نمک

 سمنان: مسجد جامع، بازار و مسجد امام

 مسجد امام سمنان آن قدر زیبا هست که عکاسان را جذب و گردشگران را به خود مشغول کند و از طرفی مثل بسیاری از آثار تاریخی مورد بی مهری واقع شده است. تیرچه هایی که برای ایجاد سایه برای نمازگراران در روزهای جمعه در صحن مسجد تعبیه شده، نمای صحن را از بین برده و حجره های طبقه دوم مسجد، که احتمالا روزگاری محل استقرار طلاب بوده، کاربری انباری پیدا کرده اند و درشان باز است و مورد بی احترامی واقع شده اند.

حرکت از سمنان: پیش از ظهر

 دامغان: چشمه علی

چشمه علی زیبایی های خاص خودش را دارد و ییلاق دامغان محسوب می شود. آن جا به هوای دلپذیر و چشمه و چنار و کاخ قاجاری اش معروف است. متاسفانه شاخه های چنار کهنسالش شکسته شده و آب چشمه اش را آلوده کرده اند. درختانش را بریده و کاخش رو به ویرانی و فراموشی می رود.

● گرگان

از برهوت کویر تا جنگل پر پشت در ۳ ساعت

این مسیر، راهی است که کمتر کسی به فکر انتخاب آن برای رفتن به گنبد کاووس می افتد. مسیری که به سوی دیباج و سفید چاه و گلوگاه می رود. پیمودن این مسیر ۸۰ کیلومتری حدود سه ساعت وقت می گیرد و جاده مناسب نیست، اما شگفتی های مسیر ارزش این ریسک را دارد. در این مسیر خلوت، به ارتفاعات می رسید و چنان محیط آرامی را در میان تپه های سرسبز درک می کنید که با کمی اغراق، می شود صدای تپش قلب پرنده ها را شنید!از عجایب این مسیر، گورستان سفیدچاه است. گورستان سفید چاه، در همان لحظه اول می گیردت و هر لحظه به بهتی که گرفتارش شده ای می افزاید. گورستانی که داستان های زیادی در موردش نقل می شود و به قولی بیش از هزار سال قدمت دارد. شگفتی این گورستان به قبرهای منظم و نقش و نگار حکاکی شده بر روی آن هاست.زمانی که ارتفاعات و درختان جنگلی را پشت سر می گذارید، طبیعت شعبده باز، نمای زیبایی از خلیج گرگان را در مقابل چشمان مان به روی صحنه آورد. باورنکردنی است. از کناره کویر تا ساحل دریا را در چند ساعت می توان پیمود و اکنون همه چیز فرح بخش بود. از گلوگاه به سمت گرگان و از آن جا بدون وقفه به سمت گنبد کاووس برانید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد