پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

7توصیه عیدانه به پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها

7توصیه عیدانه به پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها

ایام عید، بهترین زمان برای برقراری روابط با سالمندان و سرزدن به آنهاست زیرا ساکنان شهرهای شلوغ و صنعتی، اغلب به دلیل مشغله کاری، فرصت کمتری برای رسیدگی به سالمندان پیدا می کنند و تعطیلات نوروز این فرصت را برای آنها فراهم می کند….

 

 پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها در این ایام با تهیه و تدارک اسباب پذیرایی، از نوه ها و فرزندانشان استقبال می کنند. اگرچه در این ایام، بعضی مشکلات سالمندان را تهدید می کند؛ با رعایت اصولی ساده، می توان از بروز مشکلات احتمالی ناشی از شرایط خاص در این ایام پیشگیری کرد.

۱) خانه تکانی

خانه تکانی از رسوم قدیمی ایرانیان در آستانه عید نوروز است. مدتی مانده به نوروز، خانه ها از گرد و غبار پاک و اسباب و لوازم منزل شسته می شوند، اما در انجام این امور، رعایت نکته های ایمنی به خصوص برای سالمندان ضروری است.

 استفاده از مقادیر زیاد موادشوینده نظیر سفیدکننده و جوهرنمک در مکان های فاقد تهویه مناسب، می تواند به مخاط دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) و دستگاه تنفسی تحتانی (ریه ها) آسیب جدی وارد کند. مصرف این مواد به خصوص در افراد دچار تحریک پذیری راه های هوایی و مبتلایان به آسم و آلرژی بسیار خطرناک است. افراد دارای سابقه آلرژی در صورت تماس با گردوخاک های ناشی از خانه تکانی ممکن است به تشدید آلرژی بینی و چشم یا تشدید حمله های آلرژیک دچار شوند.

 سالمندان باید تا حد امکان از جابجا کردن اشیای سنگین خودداری کنند و در نظر داشته باشند حتی یک جسم سبک اگر به طرز صحیح برداشته نشود، می تواند باعث کمر درد و آسیب به کمر شود.

 هنگام شستشوی سطوح و جابجایی اشیاء، بسیار مراقب باشید زیرا زمین خوردن در سنین بالا عواقب زیادی به دنبال دارد.

۲) دید و بازدید عید

یکی از آیین های ارزشمند نوروزی ایرانیان، دید و بازدید، یا «عیددیدنی» است که معمولا از خانه بزرگان و سالخوردگان فامیل شروع می شود اما به این نکته ها توجه داشته باشید:

 امکان انتقال بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق روبوسی و دست دادن بیشتر می شود.

 ساعت خواب به هم می ریزد.

 خستگی ناشی از شب نشینی های طولانی و سر و صدای میهمان ها به وجود می آید.

 رژیم غذایی به هم می ریزد و کمتر می توان پرهیز غذایی داشت.

۳) مصرف آجیل عید

معمولا مصرف این ماده غذایی در ایام نوروز بیشتر از سایر زمان هاست ولی باید توجه داشت که:

 آجیل ها به دلیل چربی ای که دارند، پرکالری هستند و باید آنها را در میان وعده و در حد متعادل میل کرد زیرا چربی های متراکم مغزهای آجیل افزایش وزن و چاقی را در پی دارد.

 از آنجا که در تهیه انواع آجیل ها از مقادیری زیادی نمک استفاده می شود، مصرف بی رویه شان، مخصوصا اگر میزان نمک آنها بیش از حد متعارف باشد، ممکن است عوارضی به خصوص برای بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به فشارخون و بیماران کلیوی داشته باشد بنابراین نوع خام آن بهتر از شورشان است.

 دیابتی ها باید در مصرف مغزهای خوراکی دقت بیشتری به خرج دهند زیرا هر کالری اضافی، می تواند زمینه پیشرفت بیماری شان را فراهم کند. برخی از ترکیب های موجود در آجیل، مانند بادام زمینی، برای بعضی افراد به شکل آلرژن عمل می کند. آلرژن یعنی ماده ای که می تواند برای شخص حساس، ایجاد حساسیت و آلرژی کند و این افراد باید از مصرف این مواد پرهیز کنند.

 افراد مبتلا به آسم باید از خوردن آجیل و خشکبار به طور کلی پرهیز کنند.

 در مصرف بی رویه آجیل شیرین که حاوی موادی چون کشمش، نخودچی شیرین، نقل و … است،به دلیل قند بالا باید دقت شود.

 برای پیشگیری از آسیب دیدگی دندان های مصنوعی و بافت نرم مخاط دهان، از مصرف مغزهای سفت پرهیز کنید.

 بهتر است سالمندان تا حد ممکن کمتر آجیل بخورند.

۴) مصرف شیرینی ها

یکی از مهم ترین موادغذایی زینت بخش میهمانی های نوروز، انواع شیرینی ها هستند. مصرف شیرینی در دید و بازدیدهای عید رواج زیادی دارد. از زیان های مهم مصرف زیاد شیرینی، چاقی و عوارض و اختلال های ناشی از آن است. از طرفی افراط در مصرف شیرینی به سلامت دندان ها هم لطمه وارد می کند. پس از مصرف شیرینی در شب، بهتر است دندان های مصنوعی حتما با مسواک و برس به خوبی شسته و تمیز شوند.

۵) مصرف آب

معمولا تغییر دیگری که در ایام تعطیلات سال نو در تغذیه افراد رخ می دهد، کاهش چشمگیر مصرف آب است. در حقیقت به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی خارج از خانه، افراد کمتر آب می نوشند و این امر می تواند مشکلاتی برای سلامت ایجاد کند که بارزترین آنها، یبوست است، به خصوص در سالمندان که احساس تشنگی شان از سایر افراد کمتر است، این مساله می تواند بیشتر مشکل ساز باشد.

۶) مصرف چای

پذیرایی با چای به طور سنتی در دید و بازدید های عید شایع است ولی مصرف بیش از ۴ لیوان در روز توصیه نمی شود.

سالمندان بهتر است در صورت بی خوابی و کم خوابی، از نوشیدن چای و قهوه بعد از ظهر و پیش از خواب شبانه خودداری کنند.

۷) مصرف میوه ها و سبزی ها

در ایام تعطیلات نوروز، معمولا سالمندان میوه، سبزی، سالاد، حبوبات و سایر موادغذایی حاوی فیبر را کمتر مصرف می کنند. این مواد خوراکی، علاوه بر فیبر، حاوی مواد مغذی مفیدی هستند که تاثیر قابل توجهی در سلامت سالمندان دارد. یکی از مهم ترین خواص فیبرهای غذایی، پیشگیری از یبوست و درمان این اختلال شایع است. موادغذایی حاوی فیبر، باعث تسریع عبور غذا از دستگاه گوارش می شوند و از بروز یبوست پیشگیری می کنند. خواص مهم دیگر آنها عبارتند از: کاهش چربی های نامطلوب خون، تنظیم تعادل فشارخون و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان به خصوص سرطان کولون(روده بزرگ).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد