پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

موش ها در نقش اَوَتار پزشکی انسان ها

موش ها در نقش اَوَتار پزشکی انسان ها
فیلم اَوَتار را دیده اید؟ وقتی که انسانی در جای یک موجود فضایی قرار می گیرد و اَوَتار دارد. حالا ممکن است در آینده شما هم یک اَوَتار واقعی داشته باشید. اما در دنیای واقعی قرار است یک موش نقش اَوَتار ما را بازی کند تا به حل مشکلات پزشکی مان کمک کند.




ایده این است که در آینده وقتی به بیمارستان مراجعه می کنید، علاوه بر معاینه و آزمایش ها، یک موش هم به شما اختصاص پیدا کند. حیوانی که سیستم ایمنی اش تضعیف شده و یک پیوند از بافتی کوچک از بدن شما دریافت می کند.
حالا بدن این موش سیستم ایمنی بدن ما را تقلید می کند یا اینکه سرطان ویژه ای از بیمار را دریافت کرده است. پزشکان می توانند داروهای مختلفی را ابتدا روی موش آزمایش کنند تا ببینیند کدام یک با بدن شما سازگاری بیشتری دارد.
پزشکان طراح این ایده می گویند در این صورت حتی اگر اشتباهی هم صورت بگیرد اشکال چندانی ندارد، چرا که ما مشغول آزمایش روی یک موش هستیم.
در بررسی های مختلفی که تا اینجا انجام شده، نتایج نسبتا موفقیت آمیزی به دست آمده است. برای مثال در سرطان پانکراس یک بیمار، بخشی از تومور را به یک موش پیوند زده اند تا ببیند داروی جدید آنها روی تومور موثر است یا نه. نتیجه هم نشان داده که دارو در این مورد موفق عمل کرده است. هر چند پیش از آنکه دارو برای بیمار آغاز بشود او متاسفانه فوت کرده است.
در بررسی دیگر، سیستم ایمنی بدن یک بیمار را با پیوند مغز استخوان و تیموس در یک موش شبیه سازی کرده اند. این کار چند هفته زمان برده اما در نهایت موش تقریبا تمام سیستم ایمنی فرد را تولید کرده است. آنها قصد دارند از این موش ها برای بررسی درمان های دیابت استفاده کند.
هر چند هنوز استفاده از موش ها به عنوان اَوَتار پزشکی در مراحل ابتدایی کار است و هزینه و وقت زیادی می برد. اما گام جدیدی برای ایجاد درمان های اختصاصی و شخصی برای بیمار و بیماری است که ژنتیک فرد را هم در درمان دخیل می کند و می تواند افق جدیدی برای علم پزشکی باز کند. البته در این میان کسی نیست که نظر موش ها را در این مورد بپرسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد