پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

نفوذ گروه‌های مافیایی کنترل دخانیات را معطل گذاشته است


نفوذ گروه‌های مافیایی کنترل دخانیات را معطل گذاشته است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با ابراز نگرانی به‌علت افزایش آمار مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار در کشور، گفت: هم‌اکنون قانون جامع کنترل دخانیات در کلانشهر تهران به‌علت نفوذ گروهی معطل مانده است، این در حالی است که این طرح در شهرستان با سختگیری‌های بسیاری از سوی مسئولان اجرایی می‌شود.

حسین حسنی‌بافرانی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان این که مجلس ایران جزء هفت پارلمانی است که طرح جامع کنترل دخانیات را تصویب و به این کنوانسیون پیوسته است، افزود: متأسفانه با وجود تمام تلاش‌های کمیسیون بهداشت و درمان و مجلس این طرح با بی‌توجهی دولت روبه‌رو شده است.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی، گفت: هم‌اکنون قانون جامع کنترل دخانیات در کلانشهر تهران به‌علت نفوذ گروهی معطل مانده است، این در حالی است که این طرح در شهرستان با سختگیری‌های بسیاری از سوی مسئولان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به بخش‌های دیگر قانون جامع کنترل دخانیات، افزود: نفروختن دخانیات به‌ویژه سیگار به جوانان زیر ۱۸ سال از دیگر بخش‌های این قانون بود که هنوز به‌کامل اجرایی نشده است.

حسنی‌بافرانی ادامه داد: اخذ عوارض ۱۰ درصدی از شرکت‌ها و محصولات دخانیات از دیگر بند‌های قانون جامع کنترل دخانیات به‌شمار می‌آید که متأسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی هیچ اقدامی برای اخذ این عوارض نکرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با ابراز نگرانی به‌علت افزایش آمار مصرف دخانیات به‌ویژه سیگار در کشور، گفت: هم‌اکنون حدود هفت تا ۱۰ درصد از جمعیت کشور سیگاری هستند، که این آمار روزانه و سالانه رو به افزایش است.

این نماینده مجلس هشتم، با اشاره به مصرف سالانه ۶۴ بیلیارد نخ سیگار در کشور، تصریح کرد: هم‌اکنون میزان تولید کارخانجات داخلی تولید سیگار حدود ۱۸ بیلیارد است و بقیه حجم مصرفی دخانیات از طریق مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

عضو فراکسیون مبارزه با دخانیات مجلس، با تأکید بر این که سالانه افزون‌بر ۵/۱ برابر بودجه عمرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی صرف خرید سیگار و درمان بیماری ناشی از استعمال دخانیات می‌شود، افزود: هم‌اکنون افزون‌بر ۵/۶ هزار میلیارد تومان هزینه این موارد می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از دستگاه‌های اجرایی به‌علت اجرای تنها ۳۰ درصد از قانون جامع کنترل دخانیات، تصریح کرد: دولت به‌ویژه وزارت بهداشت و درمان باید برای اجرای کامل این قانون برنامه‌ریزی کند.

براساس آمار گمرک، میزان واردات سیگار در نیمه نخست امسال به ۳۹ میلیون دلار رسیده این در حالی است که میزان سیگار وارداتی در شش ماهه نخست سال ۸۹ معادل ۱۵ میلیون دلار بوده است‌ که در همین رابطه شاهد رشد فاحش واردات سیگار در سال‌جاری هستیم، آمار کمرگ نیز با تأیید این مطلب از افزایش ۴۰/۱۵۵ درصدی واردات سیگار در قیاس با سال گذشته خبر می‌دهد، در این مدت سوییس، امارات متحده عربی و ترکیه نیز سه کشور عمده مبدأ واردات سیگار به کشور هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد