پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

مسواکی که ایستگاه فضایی بین‌المللی را نجات داد

مسواکی که ایستگاه فضایی بین‌المللی را نجات داد



در حال حاضر ایستگاه فضایی بین‌المللی میزبان شش فضانورد است، هفته پیش این ایستگاه دچار مشکل نیروی الکتریسیته شد. مشکل در قسمتی بود بود که برق را از آینه‌های فضایی می‌گرفت و توزیع می‌کرد، ایستگاه۴عدد از این «باس‌»‌ها که به اختصارMBSUنامیده می‌شوند، دارد، مشکل در یکی از این دستگاه‌ها باعث شده بود که نیروی حاصل از دو آینه از هشت آینه ایستگاه هرز برود.








فضانوردان برای مقابله با چنین مشکلاتی آموزش دیده‌اند، پس برای رفع مشکل، سونیتا ویلیامز و یک فضانورد ژاپنی به نام آکیهیکو هوشید، پنج‌شنبه دو هفته پیش، لباس مخصوص به تن کردند و به یک راهپیمایی فضایی رفتند تا از خارج ایستگاه، دست به تعمیر واحد معیوب بزنند. آنها می‌خواستند یکMBSUنو نصب کنند.


اما آنها به مشکلی برخوردند، خرده ریزهای فلز زیادی در اطراف قسمت اتصال جمع شده بود، طوری که این دو با۸ساعت و۱۷دقیقه کار مستمر در فضا، نتوانستند موفق بشوند. در طول تاریخ فضانوردی این مدت راهپیمایی فضایی، کم‌نظیر بود و تا به حال تنها۲راهپیمایی طولانی‌تر از این انجام شده است.





اوضاع برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بدتر شد، چرا که روز شنبه هفته پیش، با بروز مشکل دیگر، سومین آینه خورشیدی هم از کار افتاد و کم‌کم فضانوردها کمی نگران شده بودند و به شوخی شرایط خود را به شرایط آپولو۱۳، تشبیه می‌کردند.
بنابراین ویلیامز و هوشدی مجبور شدند که دوباره دست به کار شوند، اما این بار آنها دو ابزار جدید به همراه داشتند: یک مخزن نیتروژن مایع و مهم‌تر از آن یک مسواک!




با کمک نیتروژن مایع و مسواک، آنها موفق شدند که همه خرده ریزهای فلزات را از محل اتصال خارج کنند وMBSUنو را نصب کنند.







به این ترتیب ایستگاه فضایی۱۰۰میلیارد دلاری به کمک یک مسواک۳دلاری، نجات پیدا کرد. خوشبختانه مسواک به کار گرفته شده، مسواک یدک بود و هیچ کدام از فضانوردها مجبور نیستند که بهداشت دهان و دندان خود را به خطر بیندازند!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد