پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

در آرایشگاه های زنانه چه می گذرد؟


حتماً این مثل را شنیده‌اید «آمد ابرویش را درست کند زد چشمش را هم کور کرد»،‌ حالا این مثل در گذر زمان و با رایج شدن کاشت مژه تغییر کرده و اینجاست که باید گفت: «آمد مژه‌اش را درست کند، زد چشمش را هم کور کرد».


به گزارش مرصاد به نقل از فارس، توجه بیش از حد به زیبایی چهره و در عین حال بی‌توجهی به معیارهای سلامتی مسئله‌ای است که مورد غفلت واقع شده است. اینکه مشاهده می‌شود بعضی از افراد به خصوص زن‌ها برای زیبا کردن چهره ظاهری خود به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و صورت خود را از حالت طبیعی خارج می‌کنند واقعاً جای تعجب دارد.

نمی‌توان گفت که تمامی کسانی که اقدام به بوتاکس، کاشت مو و ناخن، برداشتن مو با لیزر،‌ سفید کردن پوست،‌ کاشت مژه و از این قبیل کارها انجام می‌دهند، در نهایت صاحب چهره‌ای زشت و غیر قابل تحمل می‌شوند،‌ اما باید توجه کرد که حتی در صورت زیبا شدن چهره،‌ این زیبایی مدت زمان کمی پایدار خواهد بود،‌ ضمن آنکه اثرات سوء موادی که برای انجام موارد فوق مورد استفاده قرار می‌گیرد پس از گذشت مدت زمان خیلی کوتاه بروز می‌کند.

میزان تقاضای کاشت مو، مژه و ناخن در سال‌های اخیر روندی صعودی داشته است که در بر اثر چشم و هم چشمی،‌ الگو برداشتن از هنرپیشه‌های داخلی و خارجی بوده است.

اینکه کاشت مژه با ورود آسیب‌های فراوان به چشم همراه است، امری بدیهی است و برای همه افراد حتی خود آرایشگران هم ثابت شده است، اما در این میان بد نیست که به مسائل شرعی و فقهی کاشت مژه نیز توجه شود.

آیا با کاشت مژه وضو، غسل و به جا آوردن فریضه‌هایی مانند نماز بدون اشکال خواهد بود؟ آیا صدمه زدن بر جسم مورد منع خداوند نیست؟

طبیعی است از انسان عاقل انتظار نمی‌رود که علیه سلامتی‌اش اقدام کند و به بدنش آسیب وارد کند چه آسیب به شکلی باشد که بدن مجروح شود و یا به شکلی باشد که منجر به مرگ شود. در قانون اسلامی نیز مسلمانان از آسیب رساندن به خود و دیگران منع شده اند.

علت حرمت بسیاری از امور در شرع مقدس اسلام، آسیب آن‌ها بر بدن است، این از پذیرفته شده‌های فقهی و اصل کلی، در نزد فقها بوده که هر چیزی زیانش برای جسم انسان آشکار شود، قطعا حرمت دارد، اگرچه، هیچ دلیلی از قرآن و سنت در مورد آن وجود نداشته باشد. حال اگر زیانش آن اندازه کم باشد که بدان اعتنا نشود، از آن مکروه یاد می شود و می گویند ترک آن مستحب است، اما اگر چیزی زیانش قطعی بود، از دیدگاه اسلام قطعا حرام است. اصولاً در بسیاری از احکام اسلامی رعایت نکته های مهم بهداشتی نهفته است.

با توجه به نکوهش خداوند درباره آسیب رساندن به سلامت بدن،‌ تبلیغات ماهواره‌ای و پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن‌ها بازیگران مشهور سینما با مژه هایی بسیار پرپشت و زیبا دیده می شوند افراد و به خصوص جوانان را وسوسه می‌کند اما باید یادتان باشد که برای گروهی از زنان و دختران این محصولات می‌تواند چشم ها را به جای زیباتر شدن، زشت‌تر و حتی بیمارتر کند. در میان محصولات پرپشت کننده مژه‌ها «لاتیز»، که بیش از هر محصول دیگری روی آن تبلیغ شده است عوارض جانبی زیاد دارد. در برخی افراد، تیره شدن چشم ها، ایجاد لکه های قهوه ای روی چشم ها، ایجاد مشکل در پوست پلک‌ها و افزایش میزان موها در پوست اطراف چشم از عوارض این محصول است.

کاشت مژه طبیعی که در واقع نوعی جراحی ترمیمی و زیبائی محسوب می شود، در افرادی که به علل زیر مژه های خود را از دست داده اند، امکان پذیر است.

تصادفات و ضربات، سوختگی حرارتی یا شیمیائی، جراحی های گوناگون بر لبه پلک (ترمیمی، برداشتن خال یا برداشتن تومورهای خوش خیم یا بدخیم)، بیماری های از قبیل ریزش مو یا طاسی منطقه ای، لوپوس، لیکن پلان و برخی بیماری های داخلی، نوعی بیماری روان-تنی موسوم به وسواس کندن مو یا تریکوتیلومانی و بالاخره در اثر کاشت مژه مصنوعی!

بهترین ناحیه برای کاشت مو ناحیه ابرو است ولی در صورت نیاز می توان از موهای ظریف پشت گردن یا پشت گوشها نیز استفاده کرد. این روش باید با دقت بسیار و طی زمانی طولانی (در حد دو تا سه ساعت) و در اتاق عمل و با بی حسی موضعی صورت پذیرد و اکثر متخصصین با انجام آن به منظور زیبائی صرف و بالا بردن تراکم مژه ها یا پرپشت نشان دادن مژه ها موافق نبوده و فقط در شرایط از بین رفتن کامل یا نسبتاً کامل مژه ها به این روش متوسل می شوند. این جراحی نیز همچون جراحی های دیگر عوارضی ممکن است داشته باشد که شاید مهم ترین آنها احتمال آسیب به چشم و از دست دادن بینائی باشد.

اما موضوعی که اخیراً شیوع زیادی پیدا کرده است، همان کاشت مژه های مصنوعی است که با استفاده از چسب های مخصوص کاشت مژه و مژه های ساخته شده از الیاف مصنوعی انجام می شود و عوارض جدی و خطیری از قبیل ایجاد عفونت های مختلف باکتریائی، ویروسی و قارچی است که گاهی این عوارض آنچنان شدید می باشند در نهایت ممکن است برای حفظ جان بیمار، جراح مجبور به تخلیه کامل چشم شود.

حساسیت پوست لبه پلک ها که ممکن است نسبت به چسب کاشت مژه، وازلین و یا الیاف موجود در مژه های مصنوعی ایجاد گردد از دیگر عوارض جانبی کاشت مژه است. این حساسیت (اکزما) ممکن است به شکل خارش، تورم یا پوسته پوسته شدن لبه پلک خود را بروز کند.

تیره شدن لبه پلک ها، ریزش مژه های طبیعی در اثر فشار و کشش یا در اثر املاح موجود در ترکیب چسب ها یا خود الیاف مصنوعی نیز در آسیب های وارده بر اثر کاشت مژه جای می‌گیرد.

با توجه به شیوع، شدت و خطرناک بودن عوارض کاشت مژه های مصنوعی انجام این روش به منظور زیبائی بیشتر و داشتن ظاهری جذاب به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 

برای اینکه به واقعیت این امر پی ببریم به سراغ مسئول یکی از آرایشگاه‌های تقریبا معروف وسط شهر رفتیم.

تینا،‌ مسئول و متخصص کاشت مژه در مورد اینکه آیا مراجعه کنندگان درمورد اثرات منفی و سوء کاشت مژه آگاهی دارند یا خیر، می گوید:  برخی از زنان بدون توجه به اثرات منفی کاشت مژه به آرایشگاه‌هایی مراجعه می‌کنند که مسئولان این آرایشگاه‌ها هیچگونه تخصصی برای کاشت مژه ندارند ضمن آنکه برخی از آرایشگاه‌ها از مواد درجه 3 برای انجام این امر استفاده می‌کنند که این مسئله باعث می‌شود آسیب‌های ناشی از کاشت مژه دوچندان شود.

برایم جالب بود که مژه‌های  تینا طبیعی است.

او در پاسخ به این سؤال که آیا قصد کاشت مژه ندارید،‌ می‌گوید: اگر این کار به درستی انجام نشود،‌ می تواند بسیار خطرناک باشد،‌ بنابراین ترجیح می‌دهم که این کار را انجام ندهم.

تینا اضافه می کند: در حال حاضر چسب‌های مرغوب که برای کاشت مژه مورد نیاز آرایشگران است بسیار کم یاب شده و جای آنها را چسب‌های چینی و کره‌ای گرفته است. این چسب‌ها بسیار قوی هستند و ممکن است که در اثر استفاده آنها پلک‌های چشم به هم بچسبند و باعث بسته شدن چشم شود.

او ادامه می‌دهد: برخی از آرایشگران برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند اقدام به خرید و استفاده از چسب‌های نامرغوب چینی می‌کنند.

تینا می‌گوید: مژه باعث تغییر چهره می‌شود و با کاشت مژه چهره جذاب تر و زیباتر می شود در ضمن، این کار باعث صرفه جویی در لوازم آرایشی می شود.

او اضافه می‌کند: بسیاری از مشتریانش برای صرفه‌جویی در مصرف لوازم آرایش اقدام به کاشت مژه می کنند.

از او می‌پرسم که هزینه کاشت مژه چقدر است،‌ می‌گوید: هزینه این کار ما بین 130 تا 150 هزار تومان است. بستگی دارد که کاشت مژه را در کدام آرایشگاه انجام دهید. البته هر فرد موظف است برای ترمیم مژه‌هایش ماهی یک بار به آرایشگاه مراجعه کند و بابت هر بار مراجعه مبلغی برابر 25 تا 30 هزار تومان پرداخت کند.

این متخصص کاشت مژه از فعالیت آرایشگاه‌هایی که به صورت زیرپله‌ای فعالیت می‌کنند انتقاد می‌کند.

او با بیان اینکه میزان مراجعات مشتریان برای کاشت مژه در فصل های مختلف سال متفاوت است،‌ ادامه‌ می‌دهد: تعداد مشتریان در فصل تابستان افزایش می‌یابد به طوریکه در این فصل هفته‌ای 30 نفر فقط برای کاشت مژه به آرایشگاه مراجعه می‌کنند و این در حالی است که آرایشگاه گنجایش پذیرش مشتری زیاد را ندارد.

تینا در پاسخ به این سوال که مشتریان کاشت مژه را کدام دسته از زنان(کارمند،‌ خانه‌دار و دانشجو)تشکیل می‌دهند،‌ می‌گوید: نمی‌شود تفکیکی در این خصوص قائل شد چراکه مشتریان ما را زنان کارمند،‌ خانه دار و البته دانشجویان تشکیل می‌دهند.

وی در تکمیل گفته‌های خود ادامه می دهد: ‌البته مشتری دانشجو نسبت به سایر دسته از افراد بیشتر است چراکه دانشگاه‌ها با آرایش کردن دانشجویان برخورد می‌کنند و دانشجویان به همین دلیل به کاشت مژه مصنوعی رو می آورند.

تینا در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چنانچه شخصی بعد از کاشت مژه پشیمان شود،‌ چه باید کند،‌ می افزاید: با توجه به اینکه فقط 20درصد آرایشگران از چسب‌های قابل اطمینان برای کاشت مژه استفاده می کنند و به دلیل گرانی مواد پاک کننده و کم بود آن در بازار،‌ اگر چسب به کار برده شده برای این کار نامناسب باشد و مواد پاک کننده نیز در اختیار نباشد،‌ باید مژه‌های طبیعی فرد به همراه مژه‌های مصنوعی او کنده شوند.

 

 

حالاکه با عوارض جانبی کاشت مژه کمی آشنا شدیم به سراغ سید سعید آقائیان، مدرس حوزه علمیه می‌رویم تا این موضوع را از جنبه دینی و فقهی بررسی کنیم.

سید سعید آقائیان می گوید: با توجه به گفته‌های علمای شیعه و آنچه که در رساله‌ها است هر عملی که موجب ورود آسیب به بدن شود،‌ بدون شک حرمت شرعی خواهد داشت.

این مدرس حوزه ادامه می دهد: اگر این موضوع را از عقلا هم سوال کنیم و حکم آنها را راجع به شخصی که به بدن و جسمش ضرر و آسیب وارد می‌کنند، جویا شویم خواهیم دید عقلا نیز اینگونه اعمال را نهی می کنند.

وی بیان می دارد: اعمالی که باعث تغییر خلقت اصلی افراد می شود علاوه بر اینکه حرام است،  موجب می‌شود اعمالی مانند وضو و غسل افراد با اشکال روبرو شود چراکه یکی از شروط صحیح بودن غسل و  وضو رسیدن آب به محل مورد نظر است.

او می‌گوید: کسانی که علاقه‌مند به بجا آوردن صحیح  فریضه های دینی هستند باید به اینگونه موارد توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی اضافه می‌کند: الگو قرار دادن کشورهای غربی باعث شده تا افرادی که انتخابی کورکورانه دارند و بدون توجه به عوارض و نتایج امر، تصمیم گیری می‌کنند،‌ رغبت قابل توجهی به انجام اینگونه کارها داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه در ادامه یادآور می‌شود: بسیاری از محصولات کشورهای غربی فقط برای کشورهای جهان سوم تبلیغ می‌شود و مورد استفاده مردم اروپا  قرار نمی‌گیرند.

آقائیان ادامه می‌دهد: غربی‌ها برای آزمایش بسیاری از محصولات تولیدی خود،‌ مردم کشورهای جهان سوم را طعمه قرار می‌دهند و از آنها به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده می‌کنند و چنانچه محصول آنها نتیجه بخش بود به مردم خود توصیه می‌کنند و اگر هم با نتایج منفی همراه بود این محصول را فقط برای مردم کشورهای عقب مانده و در حال توسعه تولید می کنند.

وی با انتقاد از معیارهای انتخاب محصولات توسط افراد کشور، می‌گوید: در حال حاضر معیار انتخاب بسیاری از افراد در کشور این است که محصول تولید سایر کشورها باشد و حتی در مواقعی نوشته‌های روی جعبه محصول به لاتین می تواند افراد را به خرید محصول و کالا ترغیب کند.

آقائیان خاطرنشان می‌کند: مژه‌های مصنوعی ممکن است که از کاربرد بالایی در کشو‌رهای اروپایی برخوردار نباشند اما استفاده از آنها در کشور ما رایج شده است.

با همه این تفاسیر می‌توان گفت که کاشت مژه نوعی تبلیغ بوده که از سوی کشورهای غربی به ما تحمیل شده است. اما چرا نگران سلامتی خودمان نیستیم؟ آیا کمی زیبایی، ارزش نابینا شدن را دارد؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد