پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

یک روز با همایون شجریان


ویلن‌ها از میزان ۳۳ شروع کنند. حواس‌تان هم به حرکت دست من باشد. زودتر از حرکت دست من شروع نکنید....

اینجا سالن رودکی برج میلاد است. درست دو طبقه پایین‌تر از سالن‌ همایش‌ها. نوازندگان ارکستر مجلسی تهران کنار هم نشسته و قطعات کنسرت «هوای گریه» را تمرین می‌کنند.

 

بردیا کیارس هم مقابل اعضای ارکستر روی صندلی نشسته است و نت‌هایش را بادقت مرور می‌کند و برای ما که عادت کرده‌ایم، او را با کت و شلوار «تاکسی‌دو» ببینیم، شلوار جین و پیراهن سفید مردانه شخصیت متفاوتی به او بخشیده است. برای کسانی که بردیا کیارس را می‌شناسند و برای ما خبرنگاران که با او مصاحبه داشته‌ایم، روشن است که او تندخو نیست، اتفاقا احساسات بسیار رقیقی دارد اما در تمرینات ارکستر کوچک‌ترین مشکلی را بر نمی‌تابد و یا از زیر عینکش چنان جدی به نوازنده‌ای که کارش را اشتباه انجام داده‌ است، نگاه می‌کند که نوازنده تا ته قضیه را می‌خواند و کارش را اصلاح می‌کند.

البته من یک بار با بردیا کیارس زمانی که رهبر ارکستر موسیقی ملی بوده است، مصاحبه داشته‌ام و یادم می‌آید که به من گفت، چقدر عاشق ارکستر و نوازنده‌هاست. می‌گفت: از همه نوازندگان ارکستر قدردانی می‌کنم که گاهی تندخویی‌های مرا تحمل می‌کنند. همه این‌ها به خاطر این است که دوست‌شان دارم.

همایون شجریان هم کنار کیارس و رو به روی ارکستر نشسته است و در کنار نوازندگان گروه آواز می‌خواند. شجریان هم از آن هنرمندانی است که به کسی کاری ندارد. به غیر از چند مشورت کوچک با کیارس در مورد کار، خیلی با سایر اعضای گروه گرم نمی‌گیرد. فقط به صورت جدی تمرین می‌کند.

یکی از خبرنگارانی که آنجا بود، می‌گفت شجریان متکبر است و خودش را می‌گیرد اما راستش این گونه نیست؛ او فقط در کارش جدی است.

همه سر تمرین حاضر هستند؛ پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان، تینا جامه‌گرمی، همایون نصیری و...سخت تمرین می‌کنند و اگر ابهامی باشد کنار کیارس قرار می‌گیرند و مشورت کوچکی انجام می‌دهند. می‌نوازند و می‌نوازند...شجریان «بلندبالا» را می‌خواند و کیارس معتقد است، اگر میزان 80 این قطعه «فورته» نواخته شود، بهتر است.

ساعت 11:45 دقیقه قسمت اول تمرین به پایان می‌رسد و اعضای ارکستر درباره اینکه روز کنسرت چه بپوشند؟ با یکدیگر مشورت می‌کنند.

فریوسفی به عنوان کنسرت‌مایستر ساعت 12 ارکستر را آماده می‌کند و کیارس می‌گوید: «هوای گریه» را تمرین کنیم.

آرشه‌ها دوباره بالا و پایین می روند و شجریان می‌خواند:

نه بسته‌ام به کس دل... نه بسته کس به من دل... چو تخته پاره بر موج... رها رها رها من.... ز من هر آن که او دور... چو دل به سینه نزدیک... به من هر آن که نزدیک...از او جدا جدا من....

اعضای ارکستر تا ساعت 13:30 تمرین می‌کنند و محمدحسین توتونچیان(تهیه کننده کنسرت) هم حساسیت‌های خودش را دارد. با دقت میان نوازندگان قدم می‌زند و کار را زیر نظر می‌گیرد.

بعد از تمرین شجریان تقریبا زودتر از بقیه سالن را ترک می‌کند و کیارس تاکید دارد که تمرین‌های بعدی تا ساعت 14 ادامه خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، کنسرت «هوای گریه» از 21 تا 23 و 28 شهریورماه در برج میلاد برگزار می‌شود. گزارش: سهیلا صدیقی، خبرنگار ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد