به گزارش «پرشین خودرو»، شاید رفع تحریم‌ها و در گام بعد رقابتی کردن کامل بازار و بهره‌وری صنعت و افزایش قدرت مدیریتی در بخش خودرو جزو سرفصل‌های رشد و توسعه در صنعت خودرو به حساب آید.
از همین‌رو بالا رفتن احتمال رفع تحریم‌های صنعت خودرو موجب شده‌است که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد. یک کارشناس صنعت خودرو با محتمل دانستن رفع قریب‌الوقوع تحریم صنعت خودرو، اثرات این موضوع بر فعالیت شرکت‌های خودروسازی را اینطور بیان کرد: شرایط فعلی نشان می‌دهد که مذاکرات در روزهای آینده مثبت بوده و دو طرف خواستار تعامل با یکدیگر هستند.
شهرام آزادی با بیان این‌که پروسه برطرف شدن تحریم از آخرین تحریم‌های وضع شده آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: تحریم صنعت خودرو نیز جزو جدیدترین تحریم‌ها بوده و به همین دلیل در صدر فهرست تحریم‌های برطرف شده قرار خواهد داشت. همچنین در صورت رفع تحریم صنعت خودرو اثرات مثبت آن در کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت خودروهای داخلی از چند ماه آینده نمایان خواهد شد.
از سوی دیگر گفته می‌شود که تنها رفع تحریم‌ها موجب توسعه و رشد و تحول در صنعت خودرو نمی‌شود. بلکه باید در گام بعدی روابط با خودروسازان بزرگ جهانی بازسازی شود و به سمت هم‌افزایی این ارتباط حرکت کنیم.
الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع مجلس و نماینده مردم ورزقان در این‌باره می‌گوید: ما باید گوشه‌چشمی هم به خودروسازان بزرگ جهانی داشته باشیم و توجه کنیم که آنها چگونه با موفقیت عمل می‌کنند. بهتر این است که پس از گذشتن از سد تحریم‌ها به سمت هم‌افزایی روابط با خودروسازان بزرگ جهانی حرکت کنیم تا بتوانیم تکنولوژی و توان سرمایه‌ای خود را بالا ببریم و در این فضا با رقبای جهانی خود رقابتی سالم به وجود بیاوریم.
او اینطور ادامه داد: خودروسازان بزرگ اکنون با تکیه بر تکنولوژی و توان سرمایه‌ای خود به سمت ساخت خودروهای نسل جدید حرکت می‌کنند. در کشور ما اما بازارهای بسته و انحصاری موجب شده‌است که نه تکنولوژی به کشور وارد شود و نه توان سرمایه‌ای خاصی متولد شود. ساخت خودروهایی با کیفیت بالا و هماهنگ با تکنولوژی روز نیاز تعامل با خودروسازان جهانی و استفاده از امکانات این کشورها برای ارتقا صنعت خودروی داخلی‌است.
به گزارش شفاف، دهقانی به چالش قیمت‌گذاری خودرو که از یکی دو سال پیش گریبان صنعت خودرو را گرفته هم اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود افزایش قیمت‌هایی که رخ داشتیم و در مقابل آن رشد کیفیتی رخ نداده مردم فکر می‌کنند که چرا باید به جای خودروی خارجی با کمی هزینه بیشتر به سمت خرید خودروهای داخلی کشش داشته باشند؟ از همین‌رو مشکل قیمت‌گذاری هم باید موازی با دیگر اقدامات حل شود و قیمت‌ها با کیفیت هماهنگی پیدا کنند تا بازار خرید و فروش خودروی داخلی هم رونق بگیرد.
بازارها در انحصار است
این نماینده مجلس از بازارهای بسته و انحصاری خودرو انتقاد کرده و می‌گوید: ما درهای صنعت خودرو را به روی دیگر رقبای خارجی بسته‌ایم و برای همین به لزوم کیفی بودن خودروها به مقدار نیاز توجه نمی‌کنیم. چرا که ناتوانی قشر گسترده‌ای از مردم برای خرید خودروی خارجی این تصور را به وجود آورده که ما هر چیزی را که تولید کنیم مردم مجبور به خرید آن هستند، از همین‌رو بازارهای خودروی داخلی انحصاری، ناعادلانه و بسته شده‌اند و این فضا نیازمند تحول است.