پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

لبنان کاسه داغ‌تر از آش در تحریم شهروندان ایرانی

لبنان کاسه داغ‌تر از آش در تحریم شهروندان ایرانی

چندی پیش استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا برای راضی ساختن مقامات لبنانی به پیوستن به تحریم های بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به بیروت سفر کرده بود.
  
اولین نکته جالب برای افرادی که در خیابان‌های بیروت قدم می‌زنند، وجود تعداد بسیار زیاد بانک‌هایی است که برخی آنها نیز هویتی ترکیبی از ملیت لبنانی - خارجی دارند.

هر چند طی دو ساله گذشته سخت‌گیری هایی از سوی بعضی بانک های لبنانی و خارجی مستقر در لبنان برای موسسات و حتی اشخاص حقیقی ایرانی اعمال می شد اما در رویکردی عجیب که حتی در اروپا، آمریکا و دیگر کشورها شاهد نیستیم، بانک های لبنانی اقدام به مسدود کردن حسابهای ایرانیان، شرکتهایی که ایرانیان سهام دار هستند و یا افراد لبنانی که به ایرانیان جهت بهره برداری از حساب وکالت داده اند، می نمایند و حتی تمام بانکهای لبنانی از افتتاح حساب برای ایرانیان امتناع می کنند.

طبق بررسی های صورت گرفته، این امر پس از فشار خزانه داری امریکا و بنا به دستور بانک مرکزی لبنان صورت می گیرد؛ این بخشنامه بانکها را از افتتاح حساب برای ایرانیان و سوری های مقیم و غیر مقیم لبنان بر حذر می دارند و تلویحاً به بستن یا سخت گیری در حسابهای موجود اشاره دارد.

یکی از ایرانیان مقیم بیروت که سالها در لبنان مشغول کار تجاری است در این راستا گفت که بانک هایی که در آنها حساب دارد، با اظهار تأسف از اینکه یکی از مشتریان خوب را از دست می دهند، از وی خواسته اند تا کلیه حسابهای شخصی و شرکت خود را از این بانک ها انتقال دهد و حسابهای خود را ببندد.

وی ادامه داد که وقتی برای گشایش حساب در دیگر بانکها اقدام کرده، متوجه شده که بر اساس بخشنامه ای سراسری، افتتاح هر نوع حساب بانکی شخصی برای شهروندان ایرانی، شرکتهای آنها و شرکت هایی که سهامدار انها ایرانی است،ممنوع شده است.

این سخت گیری در لبنان که از ضعف رایزنی های سیاسی- اقتصادی میان نهادهای ذی ربط دو کشور حکایت دارد، در حالی صورت می گیرد که تحریمهای اخیر اتحادیه اروپا و حتی امریکا شامل شهروندان ایرانی و اشخاص حقیقی نمی گردد و تنها درباره افراد معین و شرکتهای خاص دولتی ایران اعمال شده و خیلی از ایرانی ها در کشورهای مختلف جهان من جمله اروپا و امریکا دارای حساب بانکی هستند و با محدودیتی مواجه نمی گردند.

پیش از این دیلی استار نوشته بود: مسئولان لبنانی و بانک های این کشور به یک مقام ارشد امریکایی اطمینان داده اند که این کشور کاملا به تحریم ها علیه سوریه و ایران پایبند باشد.

چندی پیش استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا برای راضی ساختن مقامات لبنانی به پیوستن به تحریمات بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران به بیروت سفر کرده بود.

جالب آنکه ۸ بانک از بانک‌های لبنان در لیست ۱۰۰۰ بانک برتر دنیا قرار دارند که بالاترین درصد حساب بانکی فردی در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس گزارش ماهانه بانک مرکزی لبنان نزدیک به ۱۴ درصد از جمعیت کاری از مجموع ۳/۴ میلیون نفر جمعیت این کشور در بخش‌های گردشگری، تجارت و به ویژه صنعت بانکداری اشتغال دارند.

بانک مرکزی لبنان در سال ۱۹۶۳ به عنوان یک بانک تجاری افتتاح و به‌عنوان واحد مستقل از دولت و کنترل و هدایت‌کننده تمامی‌فعالیت‌های مالی، پولی، بانکی و سرمایه‌گذاری معرفی شد.
مرکز این بانک در بیروت است و در ۹ شهر اصلی این کشور از جمله صور، صیدا، نبطیه، بعلبک و طرابلس شعبه دارد.

بانک مرکزی لبنان توسط یک رییس کل و چهار معاون اداره می‌شود و هیات مدیره آن شامل رییس کل، معاونین و مدیران کل دو وزارتخانه دارایی، اقتصاد و تجارت است.
رییس کل بانک مرکزی هر شش ماه یکبار به پیشنهاد وزیر دارایی و با تصویب کابینه دولت انتخاب می‌شود.
وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول لبنان، مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های بانکی و پولی بانک‌ها و تمامی ‌موسسات اعتباری، مالی و مبارزه با پولشویی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد