پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پرونده «جنی روبین و شرکا» بازگشت الواح هخامنشی را متوقف کرده بود

پرونده «جنی روبین و شرکا» بازگشت الواح هخامنشی را متوقف کرده بود

   مدیرکل حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده‌ای موسوم به «جنی روبین و شرکا» موجب اختلال در روند استرداد این الواح به کشور شد.


امید غنمی ضمن ارائه گزارش اجمالی از روند پرونده استرداد الواح هخامنشی، افزود: قسمتی از الواح گلی تخت جمشید که در حفاری‌های مشترک ایران و مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در سال 1316کشف شد، به‌منظور انجام تحقیقات علمی به‌صورت موقت به این مؤسسه امانت داده شد. وی درگفت‌وگو با مهر تصریح کرد: بخشی از هزاران لوحی که به امانت داده شده بود، در سال‌های 1327و 1350شمسی و تعدادی نیز با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی در سال 1383به کشور بازگردانده شد.

غنمی اظهار داشت: براساس مذاکرات و مکاتبه‌های صورت گرفته با مؤسسه شرق شناسی شیکاگو قرار بود تا سایر الواح نیز به ایران ارسال شود اما طرح پرونده‌ای موسوم به جنی روبین و شرکا موجب اختلال در روند استرداد این الواح شد.

غنمی بیان کرد: پرونده جنی روبین و شرکا در یکی از دادگاه‌های کشور آمریکا مطرح شد و طی آن ایران با یک اتهام بی‌اساس مسئول پرداخت غرامت شد. در مرحله اول اجرای این حکم، اموال تاریخی - فرهنگی متعلق به ایران ازجمله الواح گلی تخت جمشید که به‌صورت امانی به دانشگاه شیکاگو ارسال شده بود توقیف شد.وی ادامه داد: در سال 1385 مسئولین سازمان میراث فرهنگی وقت با استفاده از وکیل محلی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به این پرونده ورود پیدا کردند.

مدیرکل امور حقوقی و املاک سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پرونده الواح هخامنشی ایران تا زمان بازگشت این میراث ارزشمند به کشور و حصول نتیجه قطعی دنبال می‌شود.وکلای 9نفر از اتباع ایالات متحده آمریکا(جنی روبین و دیگران) با وارد کردن اتهام واهی حمایت ایران از تروریسم و تأمین صلاح جهت حماس در جریان بمبگذاری 1997 بیت‌المقدس، نزد یکی از محاکم ایالت شیکاگو در آمریکا طرح دعوی کردند و در غیاب ایران به‌عنوان طرف دعوی (ایران، اتهام مربوطه را رد کرده و دادگاه مورد نظر را صالح نمی‌دانست) موفق به اخذ حکم محکومیت ایران به پرداخت مقادیر کلانی غرامت به شاکیان پرونده شدند.

به‌منظور اجرای این حکم، وکلای شاکیان پرونده خواستار توقیف و صدور حکم حراج اموال فرهنگی- تاریخی ایرانی که در تعدادی از موزه‌ها و دانشگاه‌ها و مؤسسات آمریکایی واقع در ایالات مختلف ازجمله مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو نگهداری می‌شوند، شدند تا مبلغ حاصل از حراج اشیا به آنان تحویل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد