اگر این روزها سری به فروشگاه‌های مختلف یا حتی سایت‌های اختصاصی طراحان بنام دنیا بزنید شاهد یک اتفاق تازه در طراحی اغلب کفش‌ها هستید. کفش‌ها دوباره روی لژهای قدیمی‌شان سوار شده‌اند اما این بار در شکل و شمایلی نسبتا تازه و اتفاقا خیلی هم متنوع! بنابراین باید به خانم‌ها و دخترخانم‌هایی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند با راه رفتن روی پاشنه‌های باریک و بلند کنار بیایند تبریک بگوییم چون راه رفتن روی  این لژها که اتفاقا هر روز بلند و بلندتر می‌شوند به مراتب ساده‌تر از کنار آمدن با کفش‌های پاشنه بلند قبلی است!
  
هم زیبایی هم راحتی!توصیه همه متخصصان ارتوپد به شما خانم‌ها این است که هنگام انتخاب کفش همانقدر که به زیبایی فکر می‌کنید به راحتی کفش هم فکر کنید. برای اینکه ببینید کفش انتخابی شما راحت است یا نه باید  آن را بپوشید و روی پایتان بایستید. در این حالت هم باید همانقدر احساس راحتی کنید که وقتی نشسته‌اید! نکته مهم‌تر اینکه فارغ از ماجرای لژ و داستان‌هایی از این قبیل  همیشه این نکته را در نظر بگیرید که درون کفش‌ فضای کافی برای حرکت انگشتان داشته باشید!
یک تغییر زیرکانه!
لژدارها پیش از این هم روی بورس بودند اما در شکل و شمایلی دیگر. اتفاقا کفش‌های لژدار قدیمی به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده بود و حتی خانم‌هایی که برای راحتی بیشتر سراغ این مدل‌ها می‌رفتند سعی می‌کردند چندان درگیر ظاهر و زیبایی کفشی‌ که انتخاب می‌کنند، نباشند. اما این دفعه لژدارها قدرتمندتر از گذشته برگشته‌اند و باید اعتراف کرد که هم راحت هستند و هم به قدر کفایت زیبا، ولی خب ظرافت کفش‌های پاشنه بلند کجا و لژدارها کجا! به هر ترتیب طراحان مد، این بار حال و هوای کفش‌های لژدار را تغییر داده‌اند و شما هم اگر می‌خواهید به روز بپوشید باید حواستان به این تغییرات باشد.  دقت کنید  به صرف لژدار بودن، مدل‌های قدیمی را صاحب نشوید. هر چند مدل‌های جدید اغلب همان مدل‌های قدیمی‌اند با یک تغییر جزئی اما کاملا زیرکانه!



جای پای محکمجدیدترین نوع طراحی کفش‌های لژدار که شکل و شمایلی متفاوت از همه لژدارهایی دارند که تا به حال دیده‌اید، این مدل است. در این مدل لژ و پاشنه کفش یکی می‌شوند و به جای پر کردن زیر پاشنه، درست زیر سینه پا قرار می‌گیرند.  این مدل کفش‌ها بر خلاف ظاهرشان خیلی راحت تولید شده‌اند. وقتی آنها را پا می‌کنید حتی با بلندترین پاشنه‌ها هم با اطمینان بیشتری قدم‌ بر می‌دارید چون احساس می‌کنید زیر پایتان کاملا پر است. بماند که طراح این مدل چطور به خلق چنین ایده‌‌ای رسیده، اما  ایده این  طرح  درست مصداق همان ضرب‌المثل قدیمی ماست که می‌گوید:«پایتان را جای محکم بگذارید»!

فقط چند میلی‌متر اختلاف!یکی از کفش‌های لژدار جدیدی که این روزها زیاد به چشم‌تان می‌خورد  همین مدلی است که الان در حال مشاهده آن هستید. در این مدل برخلاف کفش‌های لژدار قدیمی، لژ تمام سطح کفش را نمی‌پوشاند. این بار لژ یا همان زیره یک تکه کفش،  چند میلی‌متری کوتاه‌تر از کفه اصلی است. حتما شما هم با ما هم عقیده‌اید که اتفاق طراحی چندان تازه‌ای در این کفش نیفتاده مگر همان چند میلی‌متر اختلاف ناقابل!



لژی در کار نیست!و بالاخره آخرین مدل که زیرکانه‌ترین طرحی است که به ذهن طراح خلاقش رسیده! در این مدل شما هیچ سطح اضافه‌ای که بشود به آن گفت لژ نمی‌بینید چون همه چیز زیر رویه کفش پنهان شده است. در این مدل رویه کفش هر چندسانتی‌متر لژ را که شما لازم داشته باشید زیر خودش پنهان می‌کند. حالا بین خودمان باشد که پیش از این  ایده اصلی این کفش( البته در شکل و شمایلی کاملا متفاوت) در همان کفش‌های جادویی استفاده شده بود که قد را بلند می‌کردند!
کمی‌تا قسمتی بهتر
به نظر می‌رسد این بار طراحان غیر از یکه‌تازی در دنیای مد کمی هم به فکر سلامت پای خانم‌ها بوده‌اند! این را به این دلیل می‌گوییم که   اغلب متخصصان ارتوپد معتقدند پوشیدن کفش‌های لژدار کمی تا قسمتی بهتر از کفش‌های پاشنه بلند است. دقت کنید کمی تا قسمتی بهتر! برای این بهتر بودن نسبی هم چند دلیل دارند؛
اول اینکه ارتفاع لژ باعث می‌شود پای شما در حالت مناسب‌تری قرار بگیرد و فشار کمتری به پنجه پا وارد شود. در کفش‌های پاشنه بلند بدن برای جبران حالت سر پایین انگشت‌ها و فشار زیادی که به آنها وارد می‌شود عضله‌های چهارسر و عضله پشت لگن را درگیر می‌کند بنابراین وقتی شما با کفش پاشنه بلند راه می‌روید این  عضله‌ها به شدت فعالیت می‌کنند و کاملا درگیرند تا فشار را از روی نوک انگشتان و زانوی خم شده بردارند اما اینکه چقدر در این کار موفق باشند بستگی به قدرت عضلانی شما دارد.
دلیل دوم هم اینکه در این شرایط چون کف پا روی زمین قرار نمی‌گیرد ضربات ناشی از قدم برداشتن، به طور مستقیم به پا وارد نمی‌شود. در نتیجه آسیب کمتری به پنجه، پاشنه و حتی گودی کف پای شما وارد می‌شود.
و بالاخره  این‌که این نوع کفش‌ها، از  ثبات بیشتری نسبت به کفش‌هایی که پاشنه بلند و باریک دارند برخوردارند بنابراین احتمال پیچ خوردن مچ پا در آنها به مراتب کمتر است.