پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

کارشناسان: بانک ‌مرکزی حافظ ارزش پول ملی باشد

پس‌لرزه‌های شوک رئیس‌کل به بازار ارز و سکه

کارشناسان: بانک ‌مرکزی حافظ ارزش پول ملی باشد

  
قیمت دلار پس از طی کردن یک دوره نزول، روز گذشته به بازیابی نرخ خودپرداخت به‌طوری که هر دلار آمریکا با بیش از ۱۵۰تومان افزایش به ۳هزار و ۶۵تومان رسید. در ۴روز ابتدایی هفته به‌دلیل انتشار اخبار مثبت از حاشیه نشست عمومی سازمان ملل، قیمت دلار با تنزل قابل توجهی همراه شده بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی دلار 2هزار و 900تومانی را کف قیمت دانست تا برخی از کارشناسان اقتصادی، صعود قیمت به بیش از 3هزار تومان را ناشی از این اظهارنظر بدانند.حسین راغفر، کارشناس اقتصادی در این زمینه به همشهری گفت: مسئولیت اصلی بانک مرکزی و شخص رئیس‌کل، حفظ ارزش پول ملی است، درحالی‌که این اظهارنظر ایشان خلاف این وظیفه بوده است. تلاش برای تضعیف پول ملی در برابر دلار بسیار عجیب است.

زمانی که دلار به 4هزار تومان رسید، برخی از آن بهره بردند و حالا کاهش آن را برنمی‌تابند به همین دلیل رئیس‌کل بانک مرکزی باید تکلیف را روشن کند که حامی قدرت پول ملی است یا تضعیف آن.وی ادامه داد: منطقی که برای بالانگهداشتن نرخ دلار بیان می‌شود، موضوع صادرات است اما در شرایطی که اقتصاد ایران با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام‌گسیخته مواجه است، سخن از صادرات به شوخی شبیه است. در حال حاضر میلیون‌ها بیکار ناشی از عملکرد 8سال گذشته به جامعه تحمیل شده است به همین دلیل باید هزینه سرمایه و تولید کاهش یابد نه اینکه با افزایش نرخ ارز بار دیگر فضای دلالی گسترش و رغبت برای سرمایه‌گذاری در تولید بازهم کاهش یابد.

راغفر تأکید کرد: وضعیت نابرابری در شرایط فعلی به‌گونه‌ای است که 99.4درصد از جمعیت کشور حدود 20درصد از بازار مصرف را در اختیار دارند و حدود 6دهم درصد از جمعیت کشور 80درصد بازار مصرف را در اختیار دارند. این بدترین وضعیت توزیع مصرف در طول تاریخ است. رئیس‌کل بانک مرکزی باید مشخص کند که حامی آن 99درصد است یا جمعیت کمتر از یک درصد.

عباس هشی کارشناس اقتصادی هم در این زمینه به همشهری گفت: بانک مرکزی وظیفه حفظ ارزش پول ملی را بر عهده دارد همچنین وظیفه محاسبه نرخ برابری پول ملی در برابر سایر ارزهای خارجی نیز وظیفه بانک مرکزی است. این در حالی است که همه روسای بانک مرکزی در دولت‌های مختلف برای افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی مسابقه گذاشته‌اند. اوج آن هم در دولت قبل خود را نشان داد.

وی ادامه داد: تا زمانی که استقلال به بانک مرکزی برای محاسبه نرخ برابری ارز بازنگردد، این وضعیت اصلاح نمی‌شود. در حال حاضر دلار به نماد پول ملی تبدیل شده است. همه مسئولان کشور راجع به نرخ دلار صحبت می‌کنند درحالی‌که باید نرخ برابری آن با ریال مورد توجه قرار گیرد تا اقتصاد ما که اکنون دلاریزه شده است، به مدار اصلی خود بازگردد و عرضه و تقاضا قیمت دلار را تعیین کند نه مسئولان دولتی.در این زمینه احمد میرمطهری نیز با انتقاد از سخنان رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: به‌نظر می‌رسد آنچه گفته شده با وظیفه این بانک یعنی حفظ ارزش پول ملی هماهنگی ندارد.

این کارشناس اقتصادی به خبرآنلاین گفت: بخشی از حباب‌هایی که در قیمت ارز وجود دارد ناشی از تعاملات سیاسی داخلی و خارجی است. همواره به محض اینکه نشانه‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی دیده می‌شود که منجر به آزادشدن درآمدهای ارزی ایران و برداشتن تحریم‌های بانک مرکزی شود قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند بنابراین تا زمانی که هنوز تحریم هابه‌طور کامل لغونشده و یا اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی که در سال‌های گذشته نیمه فعال شده‌اند آغاز به فعالیت نکرده باشند اظهارنظر در مورد وضعیت نرخ ارز یک قضاوت زودهنگام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد