براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، مصرف نابجا و بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌‌ها درمان بیمای‌ها را دچار اختلال کرده و هزینه‌های درمانی زیادی را نیز بر بیماران و نظام‌های سلامت تحمیل کرده است.  
حمیدالله سلطانی ،استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: کشف آنتی‌ بیوتیک‌های در دهه‌های اخیر کمک بزرگی به درمان بیماری‌های عفونی کرده است و در واقع بسیاری از بیماری‌ها با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها کنترل شد‌ه‌اند. 
وی تاکید کرد: متاسفانه سوء مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها موجب ایجاد مقاومت‌های دارویی شده و در نتیجه بسیاری از میکروب‌ها با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به طور کامل از بین نمی‌روند. 
سلطانی گفت: علاوه بر بیماری‌های عفونی و قابل واگیر، موفقیت در درمان برخی از بیماری‌های غیرعفونی و مزمن مانند سرطان‌ها نیز تا حد بسیار  زیادی به درمان و کنترل عفونت‌ها بستگی دارد که این موضوع تا حد قابل ملاحظه‌ای با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها امکان‌پذیر می‌شود. 
وی افزود: در صورتی‌که عفونت‌ها به طور مناسب درمان نشود، آنگاه تمام روش‌های درمانی از جمله روش‌های جدید پزشکی نیز دچار مشکل خواهد شد. 
سلطانی با بیان اینکه مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک ها به طور قطع بر درمان بیماری‌ها اثرات منفی می‌گذارد، تاکید کرد:‌براساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، مصرف نابجا و بیش از اندازه آنتی‌بیوتیک‌ها درمان بیماری‌ها را دچار اختلال کرده و هزینه‌های درمانی زیادی را نیز بر بیماران و نظام‌های سلامت تحمیل کرده است. 
وی یادآور شد: آنتی‌بیوتیک برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد نیاز هستند و از بسیاری عفونت‌ها جلوگیری می‌‌کنند، اما مصرف این داروها باید تحت کنترل باشد. 
سلطانی خاطرنشان کرد: در صورتی که آنتی‌بیوتیک‌ها به طور گسترده و نابه‌جا مرد مصرف قرار گیرند، میکروب‌ها نسبت به آنها مقاوم شده و در نتیجه اثربخشی درمانی کاهش یافته و حتی در مواردی درمان آنتی‌بیوتیکی به طور کامل بی‌اثر می‌شود.