پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

دلایل کاذب ازدواج برای پسرها

هدف ما در این مقاله، معرفی همان دلایلی است که دلایل کاذب ازدواج محسوب می شود و در واقع، چاله هایی بر سر راه تصمیم گیری عقلانی و درست ایجاد می کند. ازدواج کردن و تشکیل خانواده، یکی از آن مقوله هایی است که همه با آن موافق اند، اما این قضیه در علم روانشناسی چالش هایی نیز به همراه دارد؛ یعنی اینکه گاهی دلایل فرد برای انتخاب همسر، اساسی و پایدار نیست و ممکن است به مرور زمان، جذابیت خود را از دست بدهد یا کم رنگ شود.


  
  

 
 
 
این مسئله نوعی موقعیت یا وضعیت خطرناک برای انتخاب همسر محسوب می شود و می تواند در گذر زمان، ازدواج فرد را به مخاطره بیندازد. هدف ما در این مقاله، معرفی همان دلایلی است که دلایل کاذب ازدواج محسوب می شود و در واقع، چاله هایی بر سر راه تصمیم گیری عقلانی و درست ایجاد می کند. این چاله ها عبارتند از:
 
 
۱. شما می خواهید با دختری ازدواج کنید که زیبایی خیره کننده ای دارد!
 
شکی نیست که همه ما زیبایی را دوست داریم و به سمت آن جذب می شویم، اما وقتی نقش زیبایی در انتخاب ما، بیشتر از حد معقول و منطقی باشد و یا فاکتور اساسی و تعیین کننده انتخاب محسوب شود، آن وقت است که دردسرها و حواشی این انتخاب، دامن ما را می گیرد، زیرا همان طور که از قدیم هم گفته اند «به زیبایی ات نناز، که به تبی بند است»، زیبایی معیاری نیست که دوام داشته باشد؛ به همین دلیل، هیچ فردی نباید به جای توجه به معیارهای مهم شخصیتی و اخلاقی، صرفاً به خاطر زیبایی طرف مقابل، دست به انتخاب بزند.
 

 
 
۲. به کسی پیشنهاد ازدواج داده اید که بی نهایت، عاشق و شیفته اش هستید!

هر چند ازدواج از روی عشق و علاقه، می تواند یکی از راه های رسیدن به خوشبختی باشد، اما قطعاً نمی تواند معیار اصلی انتخاب همسر محسوب شود، زیرا وقتی کسی به دلایل هورمونی (شیفتگی) دست به انتخاب می زند، چنان تحت تاثیر هیجانات و احساسات قرار می گیرد که نمی تواند به درستی فکر کند یا تصمیم بگیرد. در واقع در این حالت، قدرت استدلال فرد مختل می شود و همه چیز را از زاویه ای مورد بررسی قرار می دهد که با احساساتش هماهنگی داشته باشد؛ در نتیجه عیوب فرد را نادیده می گیرد و تضادها را به گونه ای تعبیر می کند که جذابیت تلقی شود؛ نه عدم تشابه! بنابراین به شما توصیه می کنیم اگر در حالتی قرار دارید که نسبت به فردی، احساس شیفتگی می کنید، از تصمیم در مورد ازدواج فعلاً صرف نظر کنید. دقت داشته باشید که شیفتگی با عشق لایق، بسیار متفاوت است.
 

۳. پرستیژ اجتماعی طرف، شما را به فکر ازدواج انداخته است!
خانم دکتر، خانم مهندس، خانم مدیرعامل و غیره، همگی موقعیت های اجتماعی و عناوینی هستند که قادرند چنان شما را تحت تاثیر قرار دهند که به سرعت پیشنهاد ازدواج بدهید. دقت داشته باشید که موقعیت های اجتماعی، یکی از مواردی است که احتمال خطای شما را در انتخاب همسر به شدت بالا می برد. به بیان ساده تر، این امر سبب می شود که شما چشم تان را به روی حقایق بسیاری ببندید و احساساتی عمل کنید؛ غافل از آنکه در چنین انتخابی، در واقع ما با موقعیت طرف مقابل ازدواج کرده ایم نه با خود او!
به شما توصیه می کنیم اگر در چنین شرایطی قرار دارید، فرد مورد نظر را بدون شغل و موقعیتش تصور کنید و از خود بپرسید آیا اگر او از چنین موقعیتی بی بهره بود، باز هم علاقه ای به ازدواج با او داشتید یا خیر؟! همچنین دقت کنید که به جز موقعیت اجتماعی فرد، چه خصوصیات اخلاقی دیگری توجه شما را به او جلب کرده است.
 
۴. شما پیشنهاد ازدواج داده اید، چون به شدت احساس تنهایی می کردید!

ما هم قبول داریم که تنهایی های دوران مجردی، گاهی تحمل ناپذیر می شود، اما احساس تنهایی نمی تواند دلیل کافی برای ازدواج باشد، زیرا تمایل به ازدواج به خاطر پر کردن اوقات تنهایی، همان چاله ای است که شما را از توجه و دقت کافی در این زمینه باز می دارد، زیرا هر کسی می تواند تنهایی و فراغت ما را پر کند، اما هر فردی، مناسب یک عمر زندگی نیست و همسر فرد، باید شرایط و ویژگی هایی داشته باشد که بسیار فراتر از پر کردن اوقات تنهایی است؛ به همین دلیل، به شما توصیه می کنیم به جای آنکه برای پر کردن تنهایی تان، بدون تامل و تفکر صحیح، اقدام به پیدا کردن شریک برای لحظه های فراغت تان باشید، اوقات تنهایی خود را با خانواده و دوستان و آشنایان پر کنید و با تدبیر بیشتری برای انتخاب همسر تصمیم بگیرید.
 
۵. می خواهید ازدواج کنید، چون فکر می کنید که خیلی دیر شده!
 

 
نمی توان دقیقاً تعیین کرد که چه سنی برای ازدواج مناسب است، اما بیشتر روانشناسان امروزی معتقدند ازدواج سالم، نیاز به بلوغ های چندگانه ای دارد (بلوغ شخصیتی، بلوغ عاطفی و بلوغ اجتماعی) که معمولاً در سنین کمتر از بیست سال حاصل نمی شود. فردی که هنوز به درستی نمی داند که از زندگی چه می خواهد و کدام اولویت ها برای او اولویت های اصلی به شمار می رود، به سرعت تحت تاثیر احساسات آنی و زودگذر قرار می گیرد و دست به انتخابی می زند که معمولاً با مرور زمان و پیدایش بلوغ، دیگر مورد پسند و تایید او واقع نمی شود؛ بنابراین به شما توصیه می کنیم به جای آنکه به مسائلی مثل آرزوهای پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ فکر کنید و یا تصور کنید که همه ازدواج کرده اند و فقط شما باقی مانده اید، با آرامش خاطر، برنامه و خواسته های آینده تان را مشخص کنید و با توجه به این اهداف کلی، خودتان زمانی را برای ازدواج تان در نظر بگیرید.
دقت داشته باشید هر انتخابی که در شرایط اضطرار و عجله صورت بگیرد، ضریب خطا در آن بالا می رود و امکان اشتباه، چندین برابر می شود.
 
۶. شما بعد از یک شکست عشقی سخت، تصمیم به ازدواج گرفته اید.

پناه بردن به ازدواج، برای فرار از زخم های روحی ناشی از یک شکست عاطفی سخت، بزرگترین خطایی است که هر فردی ممکن است مرتکب شود. در این حالت، تمایل شما به وجود و حضور یک همدم و نیاز به پر کردن خلا عاطفی موجود، می تواند شما را وادار به یک انتخاب عجولانه و یک ازدواج شتاب زده کند، اما دقت داشته باشید که تا زمانی که هنوز سوگوار رابطه قبلی هستید و مراحل استقلال عاطفی و بازسازی روانی پس از جدایی را طی نکرده اید، تصمیمات شما صحیح و عاقلانه نخواهد بود. بحران روحی به هر دلیلی که ایجاد شده باشد (فقدان پدر و مادر، از دست دادن یک عزیز، جدایی از محبوب و غیره) هرگز نمی تواند دلیلی منطقی برای ازدواج باشد، چون در این حالت، ذهن، فعالیت طبیعی ندارد و امکان اشتباه و خطر در چنین وضعیتی بسیار زیاد است. افراد زیادی در این شرایط تصمیم به ازدواج می گیرند، اما پس از گذر از بحران های روحی و عاطفی، متوجه اشتباه خود در انتخاب می شوند. تبعات منفی روحی و عاطفی که در این شرایط به فرد و طرف مقابل او وارد می شود، به مراتب از شکست عاطفی قبلی بیشتر است.
 
۷. به محض اینکه او را دیدید، فهمیدید که زن رویاهای شماست!
همه ما آدم ها کم و بیش خیال پردازیم، اما خیال پردازی در مورد ازدواج، دقیقاً همان چیزی است که لبه پرتگاه انتخاب اشتباه محسوب می شود. هیجانات مثبت همان قدر ما را تحت تاثیر قرار می دهند که هیجانات منفی اثرات مخربی بر شناخت صحیح ما می گذارند. داشتن تجسم های رویایی و پناه بردن به این رویاها، به جای استدلال منطقی، شناخت صحیح و تحقیق، می تواند ما را وادار به انتخاب اشتباه کند. پسری که به جای توجه به معیارهای واقعی انتخاب همسر، به دنبال زن رویاهای کودکی اش می گردد، ممکن است دیر یا زود با واقعیت هایی مواجه شود که زندگی اش را تبدیل به کابوس کند؛ بنابراین بهتر است انتخاب همسر، از روی فکر و تعقل باشد؛ نه از روی خیال بافی و رویاپردازی!
  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد