پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

معرفی داوود گریوانی

داوود گریوانی (ت 1344ش م 1365ش)

 

    سردار شهید داوود گریوانی در سال 1344 در خانواده ای مذهبی و با ایمان در روستای علی گل از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدای خود را در محل تولدش به پایان رساند و به دلیل نبود مقطع بالاتر و کمبود امکانات تحصیلی در روستا، تحصیل را رها کرده و به کمک پدر و مادر در امر کشاورزی و دامداری پرداخت.  شهید گریوانی چهارمین فرزند و سومین پسر خانواده بود و در نوجوانی هنگامی که 13 سال بیشتر نداشت مادر مهربان و دلسوز خود را که از سادات بود از دست داد ، و از مهر و محبت مادر محروم ماند. شهید گریوانی با اینکه سن کمی داشت جز فعالان انقلاب بود و در تظاهرات و راهپیمایی های قبل از انقلاب که علیه رژیم ظالم پهلوی صورت میگرفت، شرکت می کرد . وی در حالی که هنوز به سن تکلیف نرسیده بود به انجام فرایض دینی اهمیت فراوانی می داد، طوریکه هر بار برادران بزرگتر به او توصیه می کردند که به جهت کمی سن ، روزه نگیرد شهید با ناراحتی به آنها می گفت، اگر انسان از این امتحان کوچک الهی سر بلند و پیروز بیرون بیاید توانایی انجام کارهای بزرگتر و دشوار را نیز خواهد داشت.


فروشگاه گنج یابی، آموزش دفینه و زیر خاکی... کلیک کنید

  شهید گریوانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی، به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران لبیک گفت و در سال 1360 برای اعزام داوطلبانه به جبهه با چند تن از دوستان از جمله پسر عمویش شهید زکریا گریوانی به عضویت بسیج در آمد و دوره آموزش مقدماتی را در پادگان شهید بهشتی بجنورد گذاراند ولی به دلیل کمی سن ، بدستور فرماندهان وقت از اعزام ایشان به جبهه ممانعت بعمل آمد . دو برادر دیگر وی در جبهه حضور داشتند، وی نیز سرانجام در سال 1361 همراه پسر عمویش شهید زکریا گریوانی به جبهه اعزام و رسماً وارد جنگ شد. در همان ابتدای ورود به جنگ در عملیات رمضان پسر عمویش به شهادت رسید و ایشان نیز مجروح شده و هنوز بهبود نیافته بود که دوباره به جبهه بازگشت. شهید داوود گریوانی به دلیل شجاعت و شهامتی که در مبارزه با دشمن از خود نشان داده بود نظر فرماندهان را به خود جلب کرد طوریکه بعد از مدتی ایشان را به واحد تخریب انتقال دادند و ایشان به نحو احسن در این واحد پر خطر مشغول به خدمت شد. پس از مدتی به واحد اطلاعات منتقل می شود و در همین زمان از او درخواست می شود که به عضویت رسمی سپاه درآید ولی در جواب می گوید: فعلا وظیفه ما جنگیدن و بیرون راندن دشمن از خاک کشور است. فرقی نمی کند که ما، در سپاه ، بسیج و یا در چه سمت و پستی باشیم. اما با اصرار مکرر فرماندهان به اعضاء رسمی سپاه می پیوندد. شایستگی هایش باعث معرفی و ادامه خدمتش به عنوان فرمانده گروهان غواصان می شود. چند بار مجروح می شود، با این وجود هیچ ترس و واهمه ای از جنگ نداشت، برای همین به "شیر لشگر 5 نصر خراسان بزرگ" معروف می شود. سردار شهید داوود گریوانی در عملیات کربلای چهار در شلمچه با اصابت ترکش گلوله توپ به سینه اش سخت مجروح، و بعد شهید میشوند. پیکر این شهید بزرگوار و سردار پیرو ولایت در آرامگاه روستای علیگل واقع در بجنورد به خاک سپرده شد.

بخشی از وصیت نامه سردار شهید گریوانی :

 « بسم الله الرحمن الرحیم. شکر خدای را که توفیق یافتم در راه مبارزه با دشمن حق علیه باطل شرکت کنم و شکر خدایی را که توفیق داد که با چشمان باز و دلی آگاه در راه اسلام و خدمت به خلق خدا قدم بگذاریم و راهی را انتخاب کنیم که انبیا آن را پیموده اند و هیچ چیز جز مرگ در راه خدا که شهادت است نمی تواند گناهان مرا پاک کند. از خانواده ام و برادران حزب الهی می خواهم که یک لحظه خود را از خط امام و ولایت فقیه که همان راه انبیا است جدا نکنند و از خداوند متعال می خواهم که عمر امام عزیزمان را پر برکت بگرداند و همچنین وصیت من به مردم ایران این است که هوشیار باشید و غیر از اسلام و قرآن به چیز دیگری فکر نکنید و امام را تنها نگذارید و تابع فرمان او باشید و برادران حزب الله سنگرها را خالی نگذارند که دشمن سرزمین های ما را اشغال کند و یا خدای نکرده این اسلام را از بین ببرند. اما دشمنان اسلام بدانند که ما عاشقان شهادت تا آخرین قطره خون از میهن اسلامی و از این انقلاب اسلامی دفاع خواهیم کرد....»

 (جلال دوست، 1392، صص 105 به بعد)

داوود گریوانی ,خراسان شمالی, مشاهیر ,مفاخر ,بزرگان ,سردار ,شهید ,بجنورد, اسفراین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد