پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

عـادت هـای خوراکی کـانـادایـی هـا

عـادت هـای خوراکی کـانـادایـی هـا

روزهای سرد زمستان یکی پس از دیگری سپری می شوند. این هفته به سراغ یکی از کشورهایی رفته ایم که مردمش هر سال زمستان های بسیار سردی را تجربه می کنند؛ یعنی کانادا. کشوری که عادت های غذایی مردمش چندان قدیمی نیست و از کشورهای مختلف گرفته شده است…

 

 البته یکی از ویژگی های مشترک ساکنان این کشور، خوردن مواد غذایی تقریبا پرکالری و نشاسته ای است. البته به نظر می رسد سرما یکی از دلایل این موضوع باشد. با ما همراه باشید تا با یکی از غذاهای مخصوص کانادایی به نام «مرغ اناری» آشنا شوید.

عـادت هـای غـذایـی کـانـادایـی هـا

تاریخچه آشپزی کانادایی چندان قدیمی نیست اما به آشپزی فرانسه و انگلیس پیوند خورده است. به علاوه غذاهای چینی با پایه سبزی ها و گندم هم در غذاهای کانادایی جایگاه خاصی دارند.

آنها مانند فرانسوی ها وعده ناهار، «فرنچ فرایز» یا همان سیب زمینی سرخ کرده را با انواع سس و پنیر می خورند و مانند چینی ها حبوبات را به شکل آبپز و انواع گوشت را به صورت استیک مصرف می کنند. گوشت باربیکیو شده هم یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه این مردم است.

مردم جنوب کانادا به دلیل وجود مزارع، تا حدی تغذیه متفاوتی دارند. مردم این منطقه، عاشق ذرت هستند و آن را با کره و روغن زیتون می پزند. سیب زمینی، ماده خوراکی مورد علاقه مردمان این منطقه است و در فصل سیب زمینی، اغلب با انواع و اقسام روش های پخت مثل گریل، تنوری و پوره کردن، یک وعده غذایی از آن تهیه می کنند. پای و تارت نیز دسرهای محبوب کانادایی ها هستند، به خصوص در مناطقی که انواع میوه های جنگلی مثل بلوبری وجود دارد زیرا از این میوه برای تهیه انواع پای استفاده می شود.

انواع اسنک ها، از غذاهای آماده ای است که کانادایی ها می خورند. آنها علاقه فراوانی به سس ها دارند به خصوص سس گوجه فرنگی. در نتیجه غذاهایی که با سس گوجه فرنگی میل می شود، به دفعات در برنامه غذایی هفتگی این مردم دیده می شود.

 

● مقدار کالری

این غذا در مجموع ۱۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم آن میان ۴ نفر، به هر نفر ۲۷۵ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته خوردن این غذا با هر برش نان یا ۵ قاشق غذاخوری برنج پخته، میزان کالری دریافتی را به اندازه ۸۰ کیلوکالری دیگر نیز اضافه خواهد کرد.

● مـواد لازم (برای۴ نفر)

فیله مرغ/ ۴۰۰ گرم/ ۶۵۰ کیلوکالری

روغن زیتون/ ۲ قاشق غذاخوری/ ۱۸۰ کیلوکالری

آب انار/ ۲ لیوان/ ۲۴۰ کیلوکالری

سیر ساطوری شده/ ۲ حبه/ ۵ کیلوکالری

زیره سبز/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

پودر گشنیز/ ۳ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

فلفل سیاه / ۲ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

دارچین/ ۱ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

نمک/ ۲/۱ قاشق غذاخوری/ ۰ کیلوکالری

 

● طـرز تـهـیـه

ابتدا زیره، پودر گشنیز، دارچین و فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید. حالا تکه های فیله را در یک ظرف بریزید و سیرهای تازه ساطوری شده را به آنها اضافه کنید. مخلوط قبلی را هم به فیله ها بیفزایید و آنها را در یک ظرف پلاستیکی مناسب قرار دهید و آب انار را به عنوان آخرین جزء به آنها اضافه کنید و در ظرف را ببندید و به مدت ۱۲ ساعت بگذارید تا فیله های مرغ بمانند تا طعم دار شوند. فر را در دمای ۴۰۰ درجه فارنهایت قرار دهید. فیله ها را در ظرفی که ته آن با روغن زیتون چرب شده است، بچینید و در فر بگذارید. تا وقتی فیله ها می پزند، مخلوط سایر مواد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید و قبل از اینکه فیله ها را سرو کنید، این سس را روی آنها بریزید. به این ترتیب، مرغ اناری آماده خوردن خواهد بود.

● اگر اضافه وزن دارید

بهتر است فیله های مرغ را از قسمت سینه انتخاب کنید زیرا چربی کمتری دارند و انرژی محدودتری را به بدن می رسانند. به علاوه این غذا را با چند برش نان سبوس دار میل کنید و کنار آن سبزی بخارپزشده ای مانند بروکلی، فلفل دلمه ای قرمز و هویج قرار دهید تا هم انواع آنتی اکسیدان ها را دریافت کنید و هم به دلیل فیبری که دارند، احساس سیری کنید.

● اگر فشار خون دارید

مقدار نمک مصرفی تان را محدود و برای طعم دادن به این غذا از سبزی های معطری مانند آویشن استفاده کنید. به علاوه، به جای نان یا برنج، این غذا را با سیب زمینی میل کنید زیرا سیب زمینی علاوه بر داشتن پتاسیم، سدیم محدودی دارد و خوردن آن با فیله های مرغ به تنظیم فشارخونتان کمک خواهد کرد. اگر این غذا را با یک لیوان آب گریپ فروت تازه میل کنید، مناسب?تر خواهد بود البته در صورت تمایل می توانید یک لیوان آب پرتقال همراه آن بنوشید.

● اگر یبوست دارید

بهتر است این غذا را با سبزی های بخارپز شده ای مانند کدو سبز، گوجه?فرنگی و قارچ میل کنید. البته یک قاشق مرباخوری روغن زیتون نیز به بهبود عملکرد سیستم گوارشی تان کمک خواهد کرد. همراه شدن این غذا با یک بشقاب سبزی خوردن یا سالاد سبزی های تازه که جوانه?گندم نیز جزیی از آن است، مقدار فیبر دریافتی را افزایش می دهد و به این ترتیب مشکل گوارشی تان تا حدودی برطرف خواهد شد. در ضمن، به شما توصیه می کنیم اگر خواستید این غذا را با نان میل کنید، حتما برش های نان از نوع سبوس دار باشند.

● واقعیتی درباره مرغ اناری

در روش پخت دیگر این غذا، ابتدا فیله ها را می پزند و در مرحله آخر آب انار را به آنها اضافه می کنند. شما هم می توانید یکی از این دو روش را انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد