پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

نکاتی درباره مسمویت خوراکی در روزهای نوروز

نکاتی درباره مسمویت خوراکی در روزهای نوروز

روزهای آخر سال که همه جای خانه به سمت خانه تکانی پیش می رود، یادتان باشد جعبه داروهای خانگی تان را نیز خانه تکانی کنید، البته این خانه تکانی اصول مربوط به خودش را دارد که اتفاقا ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در این خصوص توصیه هایی دارد.

 

بر این اساس توصیه می شود داروهایی که تاریخ انقضای آنها فرا رسیده است، از بسته بندی اصلی خارج و داخل کیسه زباله یا چاه فاضلاب ریخته و معدوم کنید. تاریخ انقضا معمولا به تاریخ شمسی یا میلادی روی جعبه مقوایی داروها، همچنین در انتهای ورقه های آلومینیومی بسته بندی قرص ها و کپسول ها، روی شیشه آمپول و ویال های تزریقی و در خصوص پمادها و کرم های موضعی روی انتهای تیوب پماد و کرم حک شده است.

شربت ها را در فاضلاب خالی کرده و شیشه های آن را دور بریزید. قطره های چشمی که از باز شدن آنها یک ماه گذشته است دیگر استریل نیستند و باید دور ریخته شوند. آمپول ها و سرنگ های تاریخ مصرف گذشته را نیز در کیسه زباله بریزید و معدوم کنید.

داروهایی که تاریخ انقضای آنها تمام نشده، اما استفاده ای در منزل ندارند، می توانند به مراکز منتخب جمعیت هلال احمر جهت استفاده اهدا شوند. ناگفته نماند داروخانه های سطح شهر از پس گرفتن داروهایی که قبلا به صورت آزاد یا بیمه فروخته شده، خودداری می کنند.

● بیماران دیابتی و فشار خونی بخوانند

در خصوص بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند توجه به مواردی هنگام سفر ضروری است.

 بر همین اساس مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، توصیه هایی دارد که دانستن آنها ضروری است. به بیماران دیابتی توصیه می شود که نسبت به فراهم کردن انسولین و داروهای مصرفی و سرنگ برای تمام مدت سفر خود اقدام کنند. هنگام سفر، همراه داشتن دستگاه یا نوار کنترل قند خون، قند حبه ای، نبات، بیسکوئیت و آبمیوه برای درمان کاهش احتمالی قند خون و همراه داشتن میان وعده مناسب مانند میوه و ساندویچ کوچک توصیه می شود.

همچنین در خصوص بیماران مبتلا به فشار خون بالا، بهتر است دستگاه فشارسنج و داروهای مصرفی همراه بیمار باشد و از مصرف مواد غذایی حاوی نمک مانند آجیل و تنقلات و مواد غذایی چرب خودداری شود.

● مراقب مسمومیت های غذایی باشید

غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجودی که اکثر مسمومیت های غذایی معمولا ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شوند، اما باید بدانید که بعضی از آنها می توانند کشنده باشند.

مسمومیت غذایی بوتولیسم که بر اثر مصرف کشک غیرپاستوریزه، غذاهای کنسروی و سوسیس و کالباس آلوده بروز می کند از جمله مسمومیت های غذایی کشنده است.

علائم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر (بعد از ۱۲ تا ۲۴ ساعت) ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، ناتوانی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع و خشکی و درد گلو است.

نکته: غذاهای مسموم کننده ممکن است بو یا مزه ناخوشایندی نداشته باشند. با وجودی که اکثر مسمومیت های غذایی معمولا ظرف ۲۴ ساعت برطرف می شوند، اما باید بدانید که بعضی از آنها می توانند کشنده باشند

مهم ترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع داروی ضدسم (Anti toxin) در مرکز درمانی است. در صورت درمان نکردن، ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی جان خود را از دست بدهد.

هنگام سفرهای نوروزی باید دقت کنید که هرگز غذاهای پخته شده را بیش از ۲ ساعت (اگر هوای اتاق گرم باشد، بیش از یک ساعت) در دمای محیط رها نکنید. برای دوباره گرم کردن غذاهای باقیمانده، آنها را تا ۷۴ درجه سانتی گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و همچنین غذاهایی که بیش از ۳ روز باقیمانده اند را مصرف نکنید.

همیشه قبل از آماده کردن یا خوردن غذا، دست هایتان را با صابون بشویید. نوعی اسهال میکروبی طی سفر و به دلیل رعایت نکردن بهداشت قابل انتقال است. دستور طلایی پیشگیری از مسمومیت غذایی «پختن غذا و خوردن آن در همان روز» است.

● توصیه های دارویی در نوروز

ممکن است در ایام تعطیلات عید، دسترسی شما به داروخانه های روزانه به دلیل تعطیلی آنها مقدور نباشد، ولی همیشه داروخانه های شبانه روزی و برخی داروخانه هایی که ملزم به باز بودن به صورت شیفت از پیش تعیین شده اند، قابل دسترسی هستند. با این حال باید به برخی نکات در خصوص تهیه و مصرف آنها در مسافرت توجه کنید.

ـ چنانچه شما یا بستگانتان، دارویی را به صورت مرتب مصرف می کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان تعطیلات و ضمن سفر در اختیار دارید چرا که بسیاری از داروها مانند داروهای ضدتشنج، بیماری های قلبی، ضدافسردگی و اختلالات روانی، ضد دیابت و چربی خون و برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار مشکل خواهد کرد.

ـ اگر ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید به خاطر داشته باشید با مصرف یک یا ۲ قرص ۵۰ میلی گرمی دیفن هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار یک قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یکبار طی سفر، می توان عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کرد. باید توجه داشت که در طول ۲۴ ساعت نباید بیشتر از ۸ عدد قرص مصرف شود. در صورت بارداری یا شیردهی، حتما با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

ـ چنانچه به امارات متحده عربی (دبی، شارجه، ابوظبی و…) سفر می کنید، از همراه بردن داروهای آرام بخش مانند دیازپام، اگزازپام، لورازپام و…، داروهای مسکن کدئین دار (استامینوفن کدئین، اکسپکتورانت کدئین) و ترکیبات روانگردان جدا اجتناب کنید. بر اساس قوانین این کشور، متهمان به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند بود.

ـ به همراه داشتن جعبه کمک های اولیه، بویژه در مورد خانواده هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن پوشک، شیرخشک، درجه تب، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، شربت سرماخوردگی، قطره یا شربت مولتی ویتامین و آهن، پماد سوختگی، پنبه و گاز استریل و دیگر داروهایی که کودک در حال مصرفشان است، طی سفر ضروری است.

ـ نحوه نگهداری داروها را هنگام تحویل گرفتن از دکتر داروساز بپرسید و هیچ گاه داروهای خود را در اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده است یا در شیشه عقب اتومبیل (حتی در زمستان) قرار ندهید. داروهای یخچالی را در ظروف مخصوص و همراه با یخ یا ظروف خنک کننده حمل کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد