پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

اوباما دشمنان ایران و سوریه را ناامید کرد

اوباما دشمنان ایران و سوریه را ناامید کرد

سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از مراسم سوگند و آغاز دور دوم ریاست جمهوری اش، دشمنان ایران و سوریه را که به حمله نظامی دل بسته اند، ناامید کرد.



به گزارش شبکه العالم، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی در یادداشت امروز خود در این روزنامه به سخنرانی رئیس جمهور آمریکا در آغاز دور دوم ریاست جمهوری اش اشاره کرده و نوشته است: باراک اوباما امید هم پیمانانش در خاورمیانه را ناامید کرد و در را به روی هرگونه دخالت نظامی بست؛ اوباما تاکید کرد که که یک دهه جنگ پایان یافته است و گفتگو تنها را به سوی صلح است.

پیام باراک اوباما بسیار روشن است و تاکید می کند که دخالت نظامی در سوریه مطرح نیست، اوباما همچنین در پاسخ به فشارهای اسرائیل قصد ورود به جنگ با ایران را ندارد و بیشتر فعالیت های خود را برچگونگی خروج کشورش از بحران اقتصادی متمرکز خواهد کرد. به نوشته عطوان؛ در چهار سال آینده حکومت اوباما غیر مستقیم وارد منازعات بین المللی خواهد شد؛همان سیاستی که ناتو را به جنگ لیبی فرستاد و معمر قذافی را سرنگون کرد؛ واشنگتن در جنگ لیبی نقش حمایت لجستیکی گرفت و جنگ را هواپیماهای فرانسوی و انگلیسی به پیش بردند و پول را عربستان، قطر و امارات فراهم کردند. بیشتر سخنرانی اوباما نقشه راهی برای احیای وضعیت اقتصادی آمریکا بود و سیاست خارجی اوباما را در خاورمیانه و جهان عرب می توان در موارد زیر خلاصه کرد؛

اول اینکه رئیس جمهوری آمریکا نقشه ای برای احیای روند صلح یا اعمال هرگونه فشاری به دولت جدید اسرائیل برای توقف شهرک سازی و بازگشت به میز مذاکرات با فلسطینی ها ندارد.

دوم؛ سخنرانی اوباما نشان می دهد که وی هیچ برنامه ای برای جنگ علیه ایران ندارد و می خواهد سیاست های تحریمی علیه ایران را ادامه دهد؛ انتخاب چاک هگل برای تصدی وزارت دفاع آمریکا نشان دهنده سیاست های جدید نظامی اوباما است، وزیر دفاعی که مخالف جنگ عراق بود و سیاستش نسبت به اسرائیل حمله شدید صهیونیست ها را به انتخاب وی به همراه داشت.

سوم: اوباما هیچ یک از درخواست ها برای دخالت نظامی در سوریه را نشنید و آن را به کشورهای منطقه واگذار کرد؛ افزایش فعالیت های گروه های مسلح در سوریه مثل جبهه نصرت، شکست مخالفان سوری در تشکیل دولتی انتقالی همه باعث شده است تا دولت اوباما در سیاست هایش در قبال سوریه بازنگری کند.

اوباما بار دیگر در سخنرانی اش به کاهش اتکا به نفت خارجی و لزوم ایجاد منابع جایگزین انرژی تاکید کرد.
اسرائیل از دو زاویه به این سخنرانی اوباما نگاه می کند؛ نخست اینکه از این سخنان احساس آرامش و خرسندی می کند زیرا اوباما براساس آن آماده ورود به رویارویی با دولت جدید بنیامین نتانیاهو درباره موضوع شهرک سازی نیست و دوم اینکه اسرائیل از این سخنان بسیار نگران است زیرا تمرکز آن بر پایان یافتن دوره دخالت های نظامی و توسل به گفتگو برای رسیدن به صلح بود و این ممکن است به معنای کنارگذاشتن استفاده از زور علیه ایران دستکم در چهار سال آینده باشد. نتانیاهو که جنگ علیه ایران را به عنوان رکن اصلی مبارزه انتخاباتی خود تعیین کرده است، ممکن است جدال با اوباما را افزایش دهد و در این راه از هوادارانش در کنگره بهره برد.

در این صورت ممکن است نتانیاهو با حملات هوایی به ایران پای اوباما را به جنگ بازکند که می توان گفت با توجه به وابستگی اسرائیل به آمریکا بعید است اسرائیل به تنهایی جرات حمله به ایران را داشته باشد. دولت های عرب حاشیه خلیج فارس که برخی از آنها به جنگ آمریکا علیه ایران دل بسته بودند، بیشتر از این سخنرانی احساس یاس می کننند زیرا صلح آمریکا با ایران، یا معامله دو کشور باعث بازگشت ایران به معادلات قدرت در منطقه است.

به نظر می رسد که آمریکا از جنگ در خاورمیانه خسته شده است چرا که دست و پایش در عراق و افغانستان سوخت و خزانه اش خالی شد؛ اوباما دیگر اهمیت زیادی به جنگ علیه تروریسم نمی دهد، واکنش آمریکا به دخالت نظامی فرانسه در مالی در پی توسعه نفوذ القاعده در منطقه صحرا این سیاست را تفسیر می کند

تحلیلگر القدس العربی در پایان نوشت: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس دیروز گفت که جنگ علیه شبکه القاعده ممکن است دهها سال طول بکشد و پاسخ اوباما کاملا روشن بود و وی گفت این جنگ شما است نه جنگ ما. جنگ ما علیه بیکاری، رکود اقتصادی و اصلاحات اجتماعی است؛ البته این برداشت ما است!

نظرات 2 + ارسال نظر
عجیب ترین آدم بکرانی چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت 06:27 ق.ظ http://ziq.ir/3bjVS

سلام

جاذبه سیب ، آدم را به زمین زد

و جاذبه زمین ، سیب را .

فرقی نمیکند؛

سقوط ، سرنوشت دل دادن به هر جاذبه ای غیر از خداست

به جاذبه ای می اندیشم که پروازم میدهد ،

خدا ...


وبلاگ زیبایی داری خوشحال می شم به من هم سر بزنی

محمد صادق چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت 06:32 ق.ظ http://funglish.ir

سلام وبلاگ خیلی توووووووووووووووپی داشتی
یه سر به منم بزن

نظر ندی کسی نمیفهمه اومدی! پس رد پاتو برام بزار :)
http://funglish.ir

p30msb@gmail.com





http://www.p30msb.ir/
http://www.p30msb.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد