به گزارش خبرنگار مهر، امیر انصاری در حاشیه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک عصر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت گشت های شبانه حفاظت محیط زیست برای کنترل فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده افزود: با فعالیت این گشت ها تا کنون 50 واحد صنعتی آلاینده شناسایی و 25 واحد نیز تعطیل شد.  
وی در ادامه از تلاش استان برای در اولویت قرار دادن استان مرکزی به عنوان دومین استان دارای بحران های زیست محیطی خبر داد و گفت: با نامه نگاریهای صورت گرفته بعد از روی کار آمدن دکتر ابتکار کمیته ای ویژه برای بررسی وضعیت تالاب میقان تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه مهاجرت درناها به تالاب میقان ارام آغاز شده، گفت: هرساله در اواخر شهریور ماه بین هشت تا 15 هزار درنا از منطقه سیبری به سمت تالاب میقان اراک مهاجرت می‌کنند و تا اولین برف و باران در این منطقه حضور دارند.
انصاری در خصوص شکار نشدن درناها و همچنین حضور مردم در این منطقه گفت: برنامه ریزی و ساماندهی طبیعت‌گردی در حوزه کاری گردشگری است لازم است که متولیان گردشگری از نزدیک شدن مردم به پرندگان ممانعت کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی آلودگی‌هایی که توسط معدن سولفات سدیم و شرکت املاح معدنی در منطقه میقان ایجاد می‌شود را بر درناها و پرندگان مهاجر این منطقه تاثیر گذار دانست و تصریح کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان برای کاهش تاثیر آلودگی بر درناها انجام داد پیگیری مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر تنها آب ورودی به تالاب ۸۰۰ لیتر در ثانیه است و ضرورت دارد سهم حق آبه تالاب سالانه به بیش از ۱۰ میلیون متر مکعب افزایش یابد.
انصاری با تاکید بر بروز خشکسالی درحوزه شمالی تالاب کویری میقان اظهارداشت: در این منطقه وضعیت خشکی شدیدتر از سایر مناطق است و تعیین حقآبه مناسب برای تالاب و اجرای طرح انتقال آب به حوزه شمالی آن و تامین رطوبت کافی در خاک اقدامی ضروری است تا آب مورد نیاز برای پرندگان مهاجر و همچنین منطقه تامین شود.
انصاری با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم میزان گرد و غبار در این منطقه کاهش یابد، اظهار کرد: طبق برنامه‌ای که تدوین شده است در نظر داریم از زمانی که پرندگان مهاجر وارد منطقه میقان شدند فعالیت شرکت املاح معدنی متوقف شود و به هیچ عنوان بهره‌برداری از معدن صورت نخواهد پذیرفت. این امر را به جد پیگیری خواهیم کرد.
وی عنوان کرد: بخشی از آلایندگی هوای اراک بدلیل استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه حرارتی شازند بود که از ابتدای امسال این مهم با تغییر سوخت به گاز برطرف شده و انتظار می رود که ادامه این برنامه در فصل سرد نیز انجام شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس ابلاغیه سازمان محیط زیست کشور در فصل بازگشایی مدارس تنها باید سرویس هایی مبادرت به جابجایی دانش اموزان کنند که برگه معاینه فنی داشته باشند و با توجه به شرایط الایندگی هوای اراک رعایت دقیق اصول این ابلاغیه در این کلانشهر با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط الزامیست.