پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

بازتاب سخنان روحانی در دنیا؛ رفتار نمایندگان ایران و آمریکا زیر ذره بین

بازتاب سخنان روحانی در دنیا؛ رفتار نمایندگان ایران و آمریکا زیر ذره بین

  
سخنرانی حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

ایسنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران می‌گوید که کشورش به مذاکرات هسته‌ای تمایل دارد» نوشت: رییس‌جمهور جدید ایران در اولین سخنرانی‌اش در صحنه جهانی در روز سه‌شنبه احتمال مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی کشورش و گفت‌وگو با آمریکا را مطرح کرد، ولی انتقاد شدیدی نیز از چگونگی قدرت‌نمایی آمریکا داشت.

این خبرگزاری در ادامه گزارشش نوشت: حسن روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از پذیرش معاهده بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی توسط سوریه استقبال کرد و هشدار داد که تهدید یا استفاده از زور علیه سوریه «تنها به تشدید خشونت و بحران در منطقه منجر خواهد شد».

این خبرگزاری نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش در این مجمع بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌یی ایران تاکید کرد و گفت که این امر همیشه هدف جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.

به گزارش این خبرگزاری، روحانی تاکید کرد که اگر قدرت‌های جهانی حق ایران و همه کشورهای دیگر برای داشتن برنامه هسته‌یی برای مقاصد صلح‌آمیز را به رسمیت بشناسند ایران آماده تعامل فوری برای اعتمادسازی و رفع تردیدهای دوجانبه با شفافیت کامل است.

خبرگزاری رویترز نیز در خبری با عنوان «روحانی خواستار صدایی منسجم از جانب آمریکا در زمینه موضوع هسته‌یی شد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا تحت تاثیر گروه‌های فشار جنگ‌طلب در داخل قرار نگیرد و خواستار صدایی منسجم از جانب آمریکا در این زمینه شد.

این خبرگزاری در ادامه گزارشش نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل که چند ساعت پس از سخنرانی اوباما انجام شد گفت که برای تعامل درباره برنامه هسته‌یی‌اش آماده است و به دنبال افزایش تنش‌ها با آمریکا نیست.

این خبرگزاری با انعکاس بخش‌های دیگری از سخنان رییس‌جمهور کشورمان نوشت که دیدار احتمالی بین اوباما و روحانی در سازمان ملل روز سه‌شنبه اتفاق نیفتاد و به گفته مقامات دولت اوباما، مقامات ایرانی گفتند که انجام چنین کاری بسیار پیچیده است.

این خبرگزاری نوشت که رزماری دی‌کارلو، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در زمان سخنرانی اوباما در جایگاهش حضور داشت و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در زمان سخنرانی اوباما حاضر بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که اگرچه سخنرانی روحانی با اظهارات ضدغربی محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیشین ایران تفاوت داشت، رییس‌جمهور جدید ایران مصالحه‌ای پیشنهاد نداد و موضع تهران مبنی بر اینکه ایران علاقه‌ای به تسلیحات هسته‌یی ندارد را تکرار کرد.

این خبرگزاری در ادامه نوشت که روحانی اشاره‌ای به اینکه رژیم صهیونیستی حق حیات ندارد، نکرد ولی انتقاد شدیدی از چگونگی برخورد این رژیم با فلسطینی‌ها داشت، البته بدون اینکه مستقیما به نام رژیم صهیونیستی اشاره کند.

رویترز گزارش داد که روحانی علاوه بر آن از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به شدت انتقاد کرد و گفت که برخلاف ادعاهای کسانی که به دنبال اعمال این تحریم‌ها هستند این تحریم‌ها به جای اینکه سران سیاسی را هدف قرار دهند مردم عادی را قربانی خود کرده‌اند.

وی علاوه بر آن تاکید کرد که به دلیل سطح بالای دانش فنی و مهارت‌های علمی ایران، تلاش‌ها برای مجبور کردن تهران به کنار گذاشتن فناوری هسته‌یی با شکست مواجه خواهد شد.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز در خبری با عنوان «روحانی پیشنهاد گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌یی ایران را داد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که ایران برای تعامل و گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌یی‌اش «با شفافیت کامل» آماده است.

این خبرگزاری به نقل از روحانی گزارش داد که ایران به دنبال افزایش تنش‌ها با آمریکا نیست و تاکید کرد که واشنگتن باید از اظهارات جنگ‌طلبانه دوری کند.

این خبرگزاری نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش بر صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌یی‌اش ایران تاکید کرد و علاوه بر آن گفت که جهان باید به حق ایران برای دنبال کردن انرژی هسته‌یی احترام بگذارد.

این خبرگزاری نوشت که اظهارات روحانی در نشست سازمان ملل به اندازه اظهارات احمدی‌نژاد که در سال 2005 تا 2013 رییس‌جمهور ایران بود، مناقشه‌آمیز نبود.

این خبرگزاری در ادامه با استناد به گزارش مجله تایم درباره روحانی، نوشت که رییس‌جمهور جدید ایران به زبان فارسی، انگلیسی و عربی مسلط است و دکترای خود را از یک دانشگاه در اسکاتلند گرفته است و در نشست سازمان ملل نه تنها هولوکاست را انکار نکرد بلکه به بخش‌هایی از قرآن و تورات اشاره کرد و تاکید کرد که نسبت به آینده خوش‌بین است و معتقد است که باوری که همه مذاهب الهی در آن مشترکند سرمنشاء امید وی به آینده است، چرا که آینده‌ای روشن و خوب انتظار جهان را می‌کشد.

خبرگزاری اسکای نیوز نیز در گزارشی با عنوان «روحانی: ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌یی آماده است» نوشت که رییس‌جمهور ایران با وجود دیدار نکردن با رییس‌جمهور آمریکا گفت که جمهوری اسلامی برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌یی‌اش آماده است.

این خبرگزاری نوشت که دکتر روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت که خواستار آغاز گفت‌وگوها برای اعتمادسازی متقابل است و در عین حال هشدار داد که جامعه بین‌المللی باید حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف صلح‌آمیز را به رسمیت بشناسد.

این خبرگزاری نوشت که اوباما از اقدامات دیپلماتیک اخیر همتای ایرانی‌اش استقبال محتاطانه‌ای کرده است ولی با وجود انتظارات بالا، سران دو کشور در نهایت در حاشیه نشست سازمان ملل با یکدیگر ملاقات نکردند و دست ندادند.

یک مقام عالیرتبه دولت آمریکا گفت که طرف آمریکایی با یک ملاقات غیررسمی مشکلی نداشت ولی ظاهرا چنین کاری برای ایرانیان «بیش از حد پیچیده» بود.

این خبرگزاری با اشاره به نشست ایران و 1+5 که قرار است روز پنج‌شنبه در نیویورک برگزار شود، نوشت که از بسیاری جهات این نشست فرصتی را برای اوباما ایجاد می‌کند تا پس از انتقاداتی که به دلیل برخوردش با بحران سوریه با آنها روبرو شد، فصل مثبتی را در سیاست خارجی آمریکا باز کند. اگر دولت آمریکا در تحقق پیشرفت واقعی موفق شود، این یکی از نقاط عطف ریاست‌جمهوری اوباما خواهد بود.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور روحانی: ایران برای مذاکرات هسته‌یی آماده است» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران گفت که برای تعامل و مذاکره درباره برنامه هسته‌یی‌اش که بتواند به حصول نتیجه منجر شود آماده است.

این شبکه خبری نوشت که روحانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک علاوه بر آن تحریم‌ها علیه ایران را محکوم کرد و از پذیرش کنوانسیون تسلیحات شیمیایی توسط سوریه استقبال و استفاده از چنین تسلیحاتی را محکوم کرد.

این شبکه خبری نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش از استفاده از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انتقاد کرد و آنها را به اقداماتی تنبیهی که در دوره صدام علیه عراق اتخاذ شد تشبیه کرد.

این شبکه خبری در ادامه گزارشش به بخش‌هایی از سخنرانی اوباما درباره ایران و همین‌طور دیدار روحانی با فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه اشاره کرد و نوشت که ملاقات غیررسمی بین روحانی و اوباما که خیلی‌ها انتظارش را داشتند اتفاق نیفتاد.

این شبکه خبری در ادامه گزارشش نوشت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قرار است روز پنج‌شنبه درباره برنامه هسته‌یی‌اش با جان کری رییس‌جمهور آمریکا گفت‌وگو کند، دیداری رسمی که به ندرت بین این دو کشور صورت می‌گیرد. وزرای امور خارجه چهار عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، چین، فرانسه و روسیه) و آلمان نیز در این نشست شرکت خواهند داشت.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز نیز در خبری با عنوان «حسن روحانی به سازمان ملل گفت که تسلیحات هسته‌یی در ایران جایی ندارد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران تاکید کرد که تسلیحات هسته‌یی جایگاهی در امنیت ایران ندارد و وی آماده است برای رفع اختلافات کشورش با آمریکا به یک «چارچوب» دست یابد.

این شبکه خبری نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انتقاد کرد و از باراک اوباما خواست از نفوذ گروه‌های فشار جنگ‌طلب دوری کند.

این شبکه خبری نوشت که سخنرانی روحانی پس از آن انجام شد که دیدار غیررسمی بین روحانی و اوباما اتفاق نیفتاد زیرا طرف ایرانی گفت که این مساله بسیار پیچیده است.

مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفتند که اوباما به دیدار با روحانی در زمان حضور هر دو در نیویورک تعامل داشت ولی ایرانی‌ها برای ملاقات در سطح ریاست‌جمهوری آماده نبودند.

رییسان جمهور هر دو کشور از تلاش‌های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌یی ایران صحبت کرده‌اند.

مقامات آمریکایی که تاکید کرده بودند که هرگونه دیداری بین روحانی و اوباما شامل مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی ایران نخواهد بود، گفتند که دیپلماسی اکنون بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتای ایرانی‌اش پیش خواهد رفت.

این شبکه خبری در ادامه به بخش‌هایی از سخنرانی اوباما درباره ایران پرداخت و نوشت که روحانی در مراسم ناهار بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل که می‌توانست در آنجا با اوباما دیدار کند، شرکت نکرد.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز نیز در خبری با عنوان «روحانی: ایران یک تهدید نیست، تحریم‌ها خشونت‌آمیز است» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که کشورش هیچ تهدیدی برای جهان به حساب نمی‌آید و از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.

این شبکه خبری نوشت که روحانی در اولین سخنرانی‌اش در این نهاد جهانی که چند ساعت پس از سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا انجام شد گفت که برای تعامل و گفت‌وگو با هدف حل موضوع هسته‌یی ایران آماده است.

این شبکه خبری با اشاره به ملاقات نکردن روحانی و اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل نوشت که کارشناسان امور خارجه گمانه‌زنی کرده بودند که اوباما و روحانی ممکن است در مراسم ناهاری که برای سران کشورها در روز سه‌شنبه ترتیب داده شده بود با یکدیگر ملاقات کنند یا حداقل در یک اتاق غذا بخورند.

این شبکه خبری نوشت که دست دادن رییسان جمهور دو کشور می‌توانست لحظه تاریخی در روابط ایران و آمریکا که در سه دهه گذشته بسیار سرد بود باشد، ولی یک مقام هماهنگ‌کننده سازمان ملل در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت که ایران در مراسم ناهار شرکت ندارد و تاکید کرد که نمایندگان بسیاری از کشورها در این مراسم شرکت نمی‌کنند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور جدید ایران در اولین سخنرانی‌اش در سازمان ملل خواستار مدارا شد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در سخنرانی که سایرین بیش از هر سخنرانی دیگری انتظارش را می‌کشیدند خواستار مدارا و تفاهم شد و تحریم‌ها غرب علیه ایران را نوعی خشونت دانست و تاکید کرد که تسلیحات هسته‌یی جایی در آینده ایران ندارند.

این روزنامه آمریکایی نوشت که روحانی که سخنرانی‌اش بیش از شش ساعت پس از سخنرانی اوباما انجام شد روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که ایران و آمریکا بتوانند به چارچوبی برای رفع اختلافات‌شان دست یابند.

این روزنامه نوشت که رییس‌جمهور ایران علاوه بر آن تاکید کرد که تهران در برنامه غنی‌سازی اورانیوم‌اش به دنبال ساخت سلاح هسته‌یی نیست و علاوه بر آن از تحریم‌ها علیه ایران انتقاد کرد.

این روزنامه با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بسیاری از دیپلمات‌ها در مجمع عمومی سازمان ملل هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد به طور جمعی سالن را ترک می‌کردند نوشت که این بار چنین اتفاقی نیفتاد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی با عنوان «روحانی گفت برای تعامل با آمریکا آماده است و از تحریم‌ها انتقاد کرد» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید روز سه‌شنبه خطاب به سران کشورهای جهان گفت که دولتش برای مذاکره با آمریکا آماده است ولی علاوه بر آن تحریم‌های اقتصادی آمریکا و مداخلات نظامی در خاورمیانه را محکوم کرد.

این روزنامه نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند گفت که ایران و آمریکا می‌توانند به چارچوبی برای رفع اختلافات‌شان برسند و افزود که دولتش تمایلی به افزایش تنش‌ها با آمریکا ندارد.

این روزنامه نوشت که اگرچه اظهارات روحانی به اندازه‌ احمدی‌نژاد شدیدالحن نبود، وی نیز از فرصت سخنرانی در سازمان ملل برای انتقاد از اقدامات آمریکا و دفاع از سیاست‌های ایران در خارج از کشور استفاده کرد.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی با عنوان «حسن روحانی به سازمان ملل: ایران تهدیدی برای جهان نیست» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد که «صلح در دسترس قرار دارد» و در سخنرانی‌اش که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند پیشنهاد مذاکرات فوری با هدف رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌یی‌اش را داد.

این روزنامه انگلیسی نوشت که روحانی علاوه بر آن از جامعه بین‌المللی خواست حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم که محور اصلی بن‌بست دیپلماتیک در زمینه برنامه هسته‌یی ایران در یازده سال اخیر بوده است، به رسمیت بشناسد.

این روزنامه نوشت که دیداری بین روحانی و اوباما اتفاق نیفتاد و با وجود اینکه آمریکا پیشنهاد ترتیب دادن گفت‌وگو در حاشیه نشست مجمع عمومی را داده بود، دفتر روحانی آن را «بسیار پیچیده» خواند.

روحانی در سخنرانی‌اش گفت که با دقت به سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا گوش داده است و نتیجه گرفت که اگر واشنگتن تحت تاثیر جنگ‌طلبان قرار نگیرد آنگاه آمریکا و ایران می‌توانند به چارچوبی برای رفع اختلافات دست یابند.

این روزنامه انگلیسی به بخش‌هایی از اظهارات اوباما درباره ایران در سخنرانی‌اش در سازمان ملل پرداخت و نوشت که رییس‌جمهور آمریکا از جان کری وزیر امور خارجه‌اش خواسته است که در دیدار با همتای ایرانی‌اش برای رسیدن به توافقی در زمینه برنامه هسته‌یی ایران تلاش کند.

روزنامه تلگراف نیز در گزارشی با عنوان «حسن روحانی در سازمان ملل گفت که ایران تهدیدی به حساب نمی‌آید» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران از باراک اوباما خواست فشارهای جنگ‌طلبان را نادیده بگیرد و به دنبال روابط بهتر با ایران باشد و تاکید کرد که برای تعامل با آمریکا درباره برنامه هسته‌یی‌اش آماده است.

این روزنامه انگلیسی نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد که ایران تهدیدی برای جهان به حساب نمی‌آید و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را محکوم کرد.

این روزنامه نوشت که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما در مراسم ناهاری که بان‌کی‌مون میزبان آن بود صورت گرفته بود، ولی روحانی در این مراسم شرکت نکرد.

روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فرانسه دیدار کرد. اولاند در سخنرانی‌اش در سازمان ملل گفت که ایران باید اقداماتی ملموسی در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش اتخاذ کند تا به جامعه بین‌المللی اطمینان دهد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز در گزارشی با عنوان «روحانی گفت که ایران برای مذاکرات هسته‌یی آماده است» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران روز سه‌شنبه قول داد که دولتش نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌یی ایران را برطرف کند، ولی تاکید کرد که غرب باید حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسد.

این روزنامه آمریکایی نوشت که روحانی در اولین سخنرانی‌اش در صحنه جهانی تاکید کرد که ایران به دنبال بهبود روابط با آمریکاست، ولی دیپلمات‌ها معتقدند که سخنرانی نیم ساعته روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد دستاورد مهمی همراه نبود و گرچه وی تنها چند ساعت پس از سخنرانی اوباما در این مجمع صحبت کرد، دو طرف با یکدیگر دیداری نداشتند.

این روزنامه آمریکایی نوشت که روحانی در سخنرانی‌اش برخلاف رییس‌جمهور پیشین ایران اشاره‌ای به زیر سوال بردن هولوکاست یا تهدید مستقیم علیه رژیم صهیونیستی نکرد و مقامات آمریکایی که همیشه در طول سخنرانی احمدی‌نژاد سالن را ترک می‌کردند، در طول سخنرانی روحانی در جایگاه خود حاضر بودند گرچه دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی در سالن حضور نداشتند.

این روزنامه نوشت که روحانی که مذاکره‌کننده هسته‌یی پیشین ایران است، موضع همیشگی ایران مبنی بر اینکه برای رسیدن به یک توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی‌اش شش قدرت جهانی باید حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را به رسمیت بشناسند را تکرار کرد و افزود که با توجه به وضعیت فناوری و مهارت‌های هسته‌یی ایران واقع‌بینانه نیست که غرب خواستار کنار گذاشته شدن آن باشد.

این روزنامه نوشت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه با همتاهای خود از کشورهای عضو گروه 1+5 از جمله جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار خواهد کرد و این اولین ملاقات ایران و آمریکا در سطح عالی پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 خواهد بود.

ری تاکیه، یک تحلیلگر ایران در شورای روابط خارجی گفت که اهداف واقعی ایران در زمینه موضوع هسته‌یی‌اش در نشست روز پنج‌شنبه و همین‌طور روز جمعه، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشش درباره برنامه هسته‌یی ایران را ارائه می‌کند، آشکارتر خواهد شد.

روزنامه ایندیپندنت نیز در گزارشی با عنوان «رییس‌جمهور ایران از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران انتقاد کرد و گفت که ایران برای گفت‌وگو با غرب آماده است» نوشت که حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران در سخنرانی روز سه‌شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل آمادگی ایران برای تعامل فوری با قدرت‌های غربی به منظور حل موضوع هسته‌یی ایران تحت شرایط خاص را تایید کرد و علاوه بر آن از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انتقاد کرد.

این روزنامه انگلیسی نوشت که روحانی علاوه بر آن گفت که برای مذاکرات مستقیم با آمریکا به منظور رفع اختلافات آماده است و افزود که ایران به دنبال افزایش تنش با آمریکا نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد