پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

پارسی71

سایتی برای تمامی طعم ها!

بنز e کلاس ؛ از دیروز تا امروز


بنز e کلاس ؛ از دیروز تا امروز
شرکت ایران‌خودرو برنامه‌هایی برای تولید بنز Eکلاس در ایران داشت که البته با استقبال خوبی روبه‌رو نشد و نتوانست به خصوص در مورد رنگ‌آمیزی خودرو موفق ظاهر شود ولی به هر حال این خودرو را به مرحله تولید رساند و هم‌اکنون در این شرکت بزرگ تولید می‌شود.

مرسدس‌بنز E کلاس در رده خودروهای کلاس متوسط قرار دارد ، این خودروی آلمانی از کمپامی بنز تا کنون در طراحی ها و همراه با موتور های مختلفی به بازار عضره شده است.



E کلاس در آغاز ورود به بازار و تولید با پسوند W120 به همگان معرفی شد. اولین تولید خودرو Ponte180 نام داشت که در سال 1953 به بازار عرضه شد. این خودرو یک سدان چهار سیلندر بود که در کلاس متوسط تولید می‌شد اما در سال 1958 اتاق بزرگ‌تری با نام W121 نیز به بازار عرضه شد.









کمپانی بنز در سال 1962 با مدل W110 Fintail 190 به استقبال بازار آمد. در سال 1968 در کلاس متوسط بنز یک طراحی مجدد انجا گرفت که خودروی متولد شده W114/W115 نام داشت که W114 که خودروهای شش سیلندر این کلاس محسوب می‌شد و W115 که خودروهای چهار و پنج سیلندر این کلاس بود.





مدل کوپه این خودرو نیز با موتور دیزل در دسترس بود. در سال 1977 مدل W123 خیلی زود در بین مردم رایج شد.

مدل مخصوص دیزل 240D نام داشت و مدتی بعد 300D به بازار آمد. W123 تا سال 1985 توانست رکود تولید خود را به 2/3 میلیون برساند.



اما در سال 1994 مدل W124 با نام Eclass در آمریکا به فروش رسید. در سال 1994 تمامی مدل‌های بنز با کدهای جدید شناخته می‌شدند ، به عنوان مثال 300E تغییر نام داد به E320 در آن زمان مدل 300D با موتورهای چهار و شش سیلندر گازوییلی به بازار عرضه می‌شد. همچنین یک مدل هشت سیلندر نیز تولید شد که با نام 400E/500E از سال 1992 تا 1993 به بازار عرضه شد.

اما از سال 1993 به بعد این خودرو با کد E500 و E420 به فروش می‌رسید ، همچنین یک موتور سه لیتری با کد E300 و برای یک موتور 3/2 لیتری با کد E320 به بازار عرضه شد. برای این نسل نمونه‌های سدان، استیشن، کانورتیبل در نظر گرفته شده بود.









از سال 1992 تا 1994 کمپانی بنز تعداد محدودی مدل سدان اسپرت به بازار عرضه کرد که مونتاژ آن با کمک کمپانی پورشه انجام گرفت و با نام 500E یا E500 به بازار عرضه شد. در سال 2002، W211 برای رفابت با ب‌ام‌و سری پنج به بازار عرضه شد. این خودرو در سال 2006 دچار یک فیس‌لیفت شد. مدل‌های پنج لیتری و 5/5 لیتری برای بازار آمریکا در نظر گرفته شده بود. همچنین یک مدل تیونینگ شده AMG با نام E63 نیز به بازار عرضه شد.



کمپانی بنز مدل Blnetec Diesel را در سال 2006 در نمایشگاه شمال آمریکا به نمایش گذاشت. Blue Tec سیستمی ابداعی از بنز بود که از آلایندگی کمترو تمیزتر از دیزل‌های معمولی محسوب می‌شد.



Eکلاس در آمریکا به فروش زیادی رسید که در سال 2003 حدود 55/683، در سال 2004 حدود 58/954، در سال 2006 حدود 50/383 و در سه سال اخیر سیر نزولی داشته و هر سال با کاهش فروش در آمریکا روبه‌رو بوده است به صورتی که در سال 2006 معادل 50/195، در سال 2007 حدود 48/950 و در سال 2008 چیزی در حدود 38/576 هزار فروش داشته است.


در سال 2009 شاسی W212 به بازار عرضه شد البته عکس‌های این خودرو در 9 دسامبر 2008 بر روی سایت‌ها قرار گرفت و در سال 2009 در نمایشگاه ژنو رونمایی شد. این خودرو مدل‌های چهاردر سدان، چهاردر استیشن واگن، دودر کوپه و کانورتیبل عرضه شد. همچنین در مدل‌های دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک نیز در دسترس است.


موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو در موتور 1/2 و 3 لیتری دیزل یا 1/8 لیتری توربو شارژر، 3/5 لیتری چهار سیلندر و 5/5 و 6/2 ، هشت سیلندر است.



همچنین دو نوع گیربکس 6 و 7 سرعته اتوماتیک و شش سرعته دستی در دسترس است.


بن
ز E کلاس از ابتدای تولید در کشور ما حضوری پر رنگ داشت و به نوعی جز خودروهای پر فروش و پرطرفدار محسوب می‌شده است. نسل جدید این خودرو هم‌اکنون در ناوگان پلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. Eکلاس در کشور ما با نام 120 یونتوم، معماری ودانشجویی در میان افراد معروف بوده است.



همچنین مدل 190 دیزل نیز در خطوط بین شهری و جاده‌های کشور به خصوص جاده شمال در ناوگان حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گرفت.



مصائب بنز در ایران خودرو
اما شرکت ایران‌خودرو هم برنامه‌ هایی برای تولید بنز Eکلاس در ایران داشت که البته با استقبال خوبی روبه‌رو نشد و نتوانست به خصوص در مورد رنگ‌آمیزی خودرو موفق ظاهر شود ولی به هر حال این خودرو را به مرحله تولید رساند و هم‌اکنون در این شرکت بزرگ تولید می‌شود.



در مورد رنگ‌آمیزی بنز در ایران‌خودرو باید این نکته را یادآور شوم که چون در سالن رنگ 2 ایران‌خودرو هشت سال سابقه کار داشته‌ام به چشم دیده‌ام که یک بنز بارها از خطوط رنگ رد می‌شد ولی در نهایت مورد تایید مهندسان آلمانی قرار نمی‌گرفت البته این نکته را هم عرض کنم که رنگ بنز از کشور آلمان می‌آید ولی به دلیل وجود بیش از حد گرد و غبار در کابین‌های رنگ و همچنین نبود هواسازهای استاندارد و غیره این مشکل به هیچ وجه قابل حل نبود و تنها راه حل رفع ایراد است در خطوط پولیشکاری است. به هر حال بنزهای تولید شده در ایران‌خودرو به رسم بقیه تولیدات این شرکت دوگانه‌سوز نیز هستند که این موضوع در نوع خود بسیار جالب توجه است.




در کشور ما به خصوص شهر تهران که صف‌های گاز به اندازه ترافیک کل شهر است و با توجه به قیمت بالای این خودرو و داشتن مشتریان خاص که از بودجه کافی برخوردار هستند در صف گاز ماندن این افراد امری بسیار غیرعادی است و دوگانه‌سوز بودن این خودرو و به طبع بالاتر رفتن قیمت آن نمی‌تواند زیاد منطقی باشد اما بنزهای Eکلاس خودروهای اقتصادی هستند که زیاد سر به سر صاحبان خود نمی‌گذارند و از استهلاک پایینی برخوردار هستند هر چند قیمت بالای قطعات این خودرورا نیز نمی‌توان انکار کرد.




اما در بازار ایران قطعات بنز Eکلاس یا به وفور یافت می‌شود هر چند که قیمت قطعات کمی گران به نظر می‌رسد ولی افرادی که نیز سوار می‌شوند پی این هزینه های بالا را نیز به تن خود می‌مالند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد