در ایران نیز مشاهده میشود که
افراد بخصوص جوانان به آن توجه دارند؛ استقبال فراوان از کتابهایی که در
این زمینه منتشر میشود و یا سمینارهایی که در این مقوله برگزار میگردد
مبین آن است. متــافیزیک پیرامون تلهپاتی، سفرروح، سایکومتری، هالهشناسی،
پیشگویی، کفشناسی، حسسششم، هیپنوتیزم، انواع مراقبه، روح و روحشناسی،
روحپزشکی، ارتباط با ارواح، مرگ، جن و جنشناسی، ارتباط با جن، نیروهای
غیرفیزیکی(نیروهای روانی، فراروانی و روحی)، نقش ماده، انرژی، مکان و زمان
در فیزیک و متافیزیک، مــــــی بــاشــد.
دانلودکتاب جامع گنج یابی وکشف عتیقه ها
در قرآن کریم به کرات
پیرامون جن، روح، مرگ، عالم ذر، عالم برزخ، معاد و امثال آن صحبت شده است،
که همگی مقولات مربوط به متافیزیک است. اسلام ناب محمدی در هیچ جا متافیزیک
و فراروانشناسی را انکار نکرده است. فقط در برخی موارد رفتن به سوی آن و
یا استفاده از آن را نهی نموده است و آن هم به دلیل خطراتی است که برای فرد
یا جامعه دارد:
1- تلهپاتی: که عبارت است از ارتباط بین دو یا چند نفر بدون استفاده از حواس پنجگانه و با استفاده از نیروی فکر.
2- سفر روح: که عبارت است از خروج اختیاری روح از بدن و بازگشت اختیاری آن به بدن.
3- سایکومتری: که عبارت است از سنجش و استخراج خاطرات ثبت شده در اشیاء بیجان.
۴- هاله شناسی: که عبارت است از بررسی انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن
انسان که منشاء آن جسم، روان و روح بوده و با حواس پنجگانه قابل احساس و
ادراک نمیباشد و همچنین چگونگی انتقال و تبادل این انرژیها بین
افراد(ارسال و دریافت آن).
5ـ هالة نورانی: که عبارت است از
انرژیهای لطیف و ظریف اطراف بدن انسان که منشاء آن جسم، روان و روح بوده و
با حواس پنجگانه و در حالت عادی قابل احساس و ادراک نمیباشد، همچنین
ارتباط هالة نورانی با بهداشت و سلامت جسم و روان.
6- پیشگویی: که عبارت است از تلاش جهت کسب اطلاعات و اخبار در مورد آینده با استفاده از روشهای مختلف.
7ـ کف شناسی: که عبارت است از بررسی و مطالعه خطوط کف دست و ارتباط آنها
با خصوصیات جسمی، روانی و روحی فرد و ارتباط این خطوط با سلامت انسان و
بعضاً ارتباط آن با برخی از وقایع آینده.
8ـ حس ششم: که عبارت است از دریافت برخی اطلاعات و احساس برخی چیزها بدون استفاده از حواس پنجگانه.
9ـ هیپنوتیزم: که عبارت است از قرار گرفتن فرد در وضعیت خاصی که ناخودآگاه او فعال شده و در حالت تمرکز ذهن قرار میگیرد
10ـ خود هیپنوتیزم: که عبارت است از قرار گرفتن در حالت خاصی از تمرکز به منظور خود تلقینی برای تقویت محاسن و تضعیف معایب.
11ـ مراقبه(مدیتیشن) : که عبارت است از توجه و تمرکز بدون تلاش بر یک
موضوع خاص دیداری، شنیداری، گفتاری، فکری و قلبی به عنوان ابزاری برای درک و
احساس جهان هستی و رهایی موقت و محدود از دنیای فیزیکی و مسائل و مشکلات
آن و سوق دادن توجه و تمرکز به درون.
12ـ مراقبة دیداری: که عبارت
است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و تمرکز بر یک منظره و یا
تصویر و ثبت آن در ذهن و سپس بستن چشم و تجسم آن منظره و یا تصویر و تداوم
این کار به منظور رها شدن از دنیای فیزیکی و فراموش کردن آن و درک و احساس
تمام جهان هستی.
13ـ مراقبة گفتاری: که عبارت است از قرار گرفتن
جسم در یک وضعیت بیحرکت و تکرار یک کلمه و یا عبارت مقدس به زبان و یا به
دل همراه با تمرکز برآن.
14ـ مراقبة شنیداری: که عبارت است از
قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و تمرکز بر حس شنوایی و گوش دادن به یک
صدا و یا صوت طبیعی و یا گوش دادن به یک نوار موسیقی مجاز.(منظور از مجاز:
دارای مجوز انتشار از وزارت ارشاد میباشد.)
15ـ مراقبة فکری: که
عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت وتمرکز بر یک موضوع خاص
فکری و اندیشیدن در مورد آن. این موضوع فکری میتواند مربوط به دنیا و یا
عقبی باشد. مثلاً اندیشیدن در مورد علوم مختلف مرسوم در دانشگاهها و
اندیشیدن در مورد علت خلقت، خودشناسی، مرگ، حساب و کتابِ آخرت و…
16ـ مراقبة احساسی: که عبارت است از قرار گرفتن جسم در یک وضعیت بیحرکت و
تمرکز بر قلب و ایجاد یک احساس خوب و مطلوب در آن و تداوم تمرکز برآن حس.
17ـ روح و روح شناسی: که عبارت است از تحقیق و تفحص درمورد ماهیت روح،
منشاء و مرجع آن، خصوصیات و ویژگیهای آن، غایت و مقصد آن، تشابه و
تفاوتهای آن با جسم و روان.
18ـ روح پزشکی: که عبارت است از شناسایی و درمان بیماریهای روحی.
19ـ ارتباط با ارواح: که شامل تلاش برای ایجاد ارتباط با ارواح زندگان و
مردگان به صورت مستقیم و یا با واسطه ابزار و وسایل بوده و این ارواح
میتوانند متعلق به افراد معمولی یا افراد تکامل یافته و پاک باشند.
20ـ جن شناسی: که عبارت است از تحقیق و مطالعه در مورد جن، خصوصیات و
ویژگیهای فردی و اجتماعی آن، تفاوتها و شباهتهای آن با انسان.
21ـ ارتباط با جن: که عبارت است از تلاش جهت برقراری ارتباط با جن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم بااستفاده از ابزار و وسایل.
22- خودشناسی: خودشناسی غایت و نهایت شناختهاست که به شناخت خداوند حکیم
منتهی میشود. هر کس خود را بشناسد، خدای متعال را خواهد شناخت. خودشناسی
برترین حکمتها و سودمندترین شناختهاست.
23- خداشناسی: شناخت
خداوند عزوجل آغاز دینداری، از جمله بالاترین شناختها و عامل کامل شدن
معرفت است. شناخت حضرت حق تعالی سبب دوستی با او و بینیازی از خلق و دل
کندن از دنیا میشود. کسی که خدا را بشناسد تنها نخواهد ماند(هو معکم این
ما کنتم) هر چند به ظاهر از خلق دور ماند، چرا که خداشناسی مونس هر تنهایی و
یار و یاور هر بیکسی است. خداشناسی نیروی هر ناتوانی، روشنایی هر تاریکی و
شفای هر بیماری است(یا من اسمه دوا و ذکره شفا).